CChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Hej på er!
Jag håller ju som bekant på att lära mig Asp. Nu var det så att jag skulle försöka lära mig att sköta mina länkar på min hemsida via en databas och lite snygga inmatningsformulär på sidan.
Nu var detta lite väl komplicerat för mig så jag har en som har skickat över ett helt exempel med databas och allt som jag skulle kunna ha och titta på när jag skapar mina egna dtabaser och formulärsidor.
Nu skall jag testa hela exemplet i min egen localhost men det har ju naturligtvis strulat till sig redan.
För att komma åt databasen används en File Dsn och det är förmodligen den som spökar. Kan någon förklara för mig hur jag skapar en File Dsn :q
Och så var det så att hela exemplet utgick för att man körde med en System Dsn och därför var jag tvungen att ändra om i scriptet lite. Ser detta rätt ut.
LinkCon.Open "File-DSN=razor;UID=;PWD="
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Nybörjare finns det ju gott om, men jag är nog en av de värsta :e :e :e
------------------
Mvh Chavez
EemissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg En file-dsn använder man inte så ofta, men i princip blir det nästan samma sak som en DSN-lös koppling (Du kanske borde prova det i stället ( http://cgi.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000319.html ).
Men, om du verkligen vill ha en file-DSN funkar det så här:
mDSN = "FileDSN=fulla sökvägen till din .dsn-fil;DefaultDir=fulla sökvägen till katalogen (mappen) med .dsn-filen;DBQ=samma sökväg igen;"
LinkCon.Open mDSN
File-DSN:en (.dsn-filen) skapar du i ODBC-kontrollpanelen.
mvh
RRazorMedlem sedan maj 200067 inlägg LinkCon.Open "FILEDSN=razor;UID=;PWD=" skall det vara!
En fil-dsn skapas på följande sätt i Win98 (vid användning av accessdatabas):
1. I kontrollpanelen. Välj 32-bitars ODBC källor.
2. Välj fliken Fil-DSN.
3. Välj lägg till.
4. Se till att Microsoft Access driver [*.mdb] är markerad. Klicka på nästa.
5. Ange namnet på DSN:en. I detta fall razor. Klick på nästa.
6. Verifiera informationen och klicka på slutför.
7. Klicka på Select.
8. Navigera till databasen och markera den. Klicka på OK och DSN:en är skapad!
/Razor
CChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Man tackar man tackar.
Det var ju kopplingen som spökade. Men när jag änrade från:
LinkCon.Open "File-DSN=razor;UID=;PWD="
Till:
LinkCon.Open "FILEDSN=razor;UID=;PWD="
Så fungerade det som det skulle. Tur att det fortfarande finns folk som hjälper nybörjare, det behövs :e :e :e
------------------
Mvh Chavez