webForumDet fria alternativet

Jsp

ASPur ASP

9 svar · 215 visningar · startad av cgi

Medlem sedan jan. 2000371 inlägg
Frågan#1

Är det någon som vet ifall algonet eller telenordia stöder JSP (Java Server Pages).

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det gör de inte, men det är en lämplig teknik, så ligg gärna på dem.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det är väldigt få vanliga ISP'er i Sverige (eller för den delen i världen) som stödjer JSP/Servlets. Det är synd för JSP/Servlets slår ASP och/eller PHP med hästlängder.

------------------
-------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Slår php med hästlängder

Varför?

------------------
/mvh Swey

Programmera Php
swey@tjohoo.se

Det är förstås min egen åsikt, andra kanske inte tycker som jag men skillnaden mellan asp/php och jsp är att jsp är Javakod, det innebär att man har tillgång till Java's fulla kraft och därmed använder sig av ett "riktigt" programmeringsspråk till skillnad från vbscript/jscript/php som ju mer är förenklade scriptspråk.

Java är otroligt kraftfullt, speciellt för webbutveckling, det finns en otrolig mängd med API'er som stödjer allt man någonsin velat göra.

------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

[ stödjer allt man någonsin velat göra ]

Jo,jo, men javan kompileras i realtid av JVM så något "riktigt" "språk" är det ändå inte. Visst man kompilerar, men resultatet är en classfil i bytecode format, som webservern sedan kör, som andra scriptspråk.

Hur som helst, med Java kommer man långt, speciellt då det går lika fint på UNIX som NT.

Vill man köra riktiga program, så är det kompilerade c/c++ program som gäller, fast då blir utvecklingstiden lite längre. Många sökmotorer kör ju med den metoden.

/T

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Ytterligare en tanke;
många webhotell ger tillgång till en c kompilator, så man kör upp källkoden, kompilerar den på webhotellet, och voil'a man har ett riktigt program i stället för ett script.
Fast då webhotell inte dedikerat bara kör en virtuell domän, så tror jag inte prestandaökningen är så himla stor.

/T

javan kompileras i realtid av JVM så något "riktigt" "språk" är det ändå inte.

När jag skrev "riktigt språk" så menade jag mera språkets uppbyggnad, inte hur koden exekveras. Jag syftade mer på att Java är ett riktigt OOP-språk med en bred "community" bakom sig.

------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

.... och tar man sedan ASP'n .... så kan man använda sig av hela VB's kraft genom att skriva egna komponenter i VB, registrera dessa komponenter på servern och sedan anropa dessa funktioner med hjälp av ASP ... då blir ASP oxå mycket mera kraftfullt.

/PatrikB

Jo, visst kan man det. Men jag tycker att det är en aning skillnad på VB's och Javas "kraftfullhet".. :-)

------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)