bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg I en loop kollar jag igenom alla poster i en tabell. I loopen finns det fyra if-satser. De kollar om värdet i en kolumn är lika med värdet i fyra andra kolumner för varje post. Om de två värdena är lika med varandra, ska detta skrivas ut. Och är de inte lika ska även det skrivas ut. Så långt allt väl alltså. Men det uppstår ett problem när loopen börjar köra if-satserna på post två och följande poster i tabellen. För sig att en if-sats hittade två likadana värden i första svängen och skrev ut detta. Eftersom att värdena i den första kolumnen (som if-satserna tar värdet ifrån) är unika, så finns dessa värden ju inte i följande poster. Och då kommer if-satsen att skriva ut att värdena inte var lika. Trots att den i första svängen skrev ut att den kunde hitta två lika värden. Hur löser man detta?
PS. Den som kan lösa detta trots min otroligt krångliga beskrivning ovan, är dagens självutnämnda hjälte i ASP-djungeln. D.S.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag fattar allt! Ehh... Eller... Öh? :o :q
Skämt åsido, ge oss kod så kan vi nog både förstå och hjälpa till. :)
Mvh,
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg a = rs.getrows()
for i = 0 to ubound(a,1)
f = false
for j = i + 1 to ubound(a,1)
if a(i,1) = a(j,1) then
f = true : exit for
end if
next
response.write a(i,1) & " "
if f then response.write "Lika .... " else response.write "Olika"
next
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
PS. Den som kan lösa detta trots min otroligt krångliga beskrivning ovan, är dagens självutnämnda hjälte i ASP-djungeln. D.S.
Ja.. det var väl ingen nyhet vem som fick den bemärkelsen. ;)
Snyggt LarsG! :)
bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg Så här har jag nu:
<% Do Until rsId.EOF
If rsId("Id") = rsNumbers("1") Then %>
<span class="text1">1 : <% = rsNumbers("1") %> | Lika<br><br></span>
<% Else %>
<span class="text1">1 : <% = rsNumbers("1") %> | Olika<br><br></span>
<% End If
If rsId("Id") = rsNumbers("2") Then %>
<span class="text1">1 : <% = rsNumbers("2") %> | Lika<br><br></span>
<% Else %>
<span class="text1">1 : <% = rsNumbers("2") %> | Olika<br><br></span>
<% End If
If rsId("Id") = rsNumbers("3") Then %>
<span class="text1">1 : <% = rsNumbers("3") %> | Lika<br><br></span>
<% Else %>
<span class="text1">1 : <% = rsNumbers("3") %> | Olika<br><br></span>
<% End If
If rsId("Id") = rsNumbers("4") Then %>
<span class="text1">1 : <% = rsNumbers("4") %> | Lika<br><br></span>
<% Else %>
<span class="text1">1 : <% = rsNumbers("4") %> | Olika<br><br></span>
<% End If
rsId.MoveNext
Loop %>
Problemet är att allt skrivs ut dubbelt. Tex, om den första if-satsen returnerar "Lika" på första posten i databasen, ska den inte returnera något när loopen kör vidare med post två osv.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Vilket sammanhang handlar det om? Känns som en designfråga faktiskt.
bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg Om någon if-sats hittat värden som är lika, ska inte dessa värden kollas i kommande poster.