Tja,
Hur uttalar man ASP egentligen?
Själv säger jag A.S.P alltså bokstäverna. På svenska förstås.
Andra jag hört uttalar det som trädet asp.
Vilket är rätt?
10 svar · 303 visningar · startad av Ekström
Tja,
Hur uttalar man ASP egentligen?
Själv säger jag A.S.P alltså bokstäverna. På svenska förstås.
Andra jag hört uttalar det som trädet asp.
Vilket är rätt?
Nope, A.S.P. uttalar man det.. Inte ASP. Hur skulle det bli med "PHP" om man sade det som ASP-träd? "Phepp" eller?? Nej, A.S.P.
A.s.p såklart det är ju en förkortning.
Säger du G.I.F:arna om fotbollslaget från Sundsvall då? :)
G.I.F.-arna, nej.. Bara GIF Sundsvall.. Det beror på hur lätt ordet är att uttala rent eller hur man nu ska säga..
Alltså jag håller med er. Började bara undra sedan jag hört detta på flera håll.
äsch
Jag tycker man kan säga som man vill. Men man för nog vara beredd på att låta lite "från landet" man går om kring och säger "asp".
Det finns nog inte någon speciell logik när man säger en förkortning som ett ord och när man uttalar själva bokstäverna så det är ju upp till var och en. Exemplet med gif är ju talande. Jag skulle nog vara lite skeptisk om någon sa g-i-f... Det är helt slumpbetonat, men det är ju det som gör livet så spännande! :)
Faktum är dock att jag har aldrig hört någon säga "asp", bara A.S.P...
Ekström: Ursäkta, jag skrev en aning galet så jag redigerade det lika snabbt utan vidare förklaring.
För att hålla sig till ämnet, så iofs skall det väl uttalas A.S.P, dock så använder jag mig av båda uttalen, - inställsam som man är. :)
Iofs kan jag tillägga att det är bra sällan jag pratar om asp, om inte över webben och där förstår alla mig vad jag "säger" (=skriver).
Topic tack. ;)
Det finns ytterligare en sak inom datavärlden som kallas ASP, nämligen Application Service Provider, som i vissa fall kan skapa förvirring. Det är nämligen inte på långa vägar samma sak. :)
Jag säger iallafall, pga detta, A.S.P till personer som jag inte jobbar med. När jag är på jobbet säger jag dock ASP (som ett ord) för vi snackar aldrig om det andra ändå så..
Smaksak anser jag, men jag märker att många säger ASP mer och mer..