webForumDet fria alternativet

SQL sträng för max värdet

ASP

6 svar · 361 visningar · startad av Vidis

Medlem sedan okt. 20028 inlägg
Frågan#1

Jag kör med Mysql server och använder ASP.
Jag skulle vilja få ut det högsta värdet ur en column i min databas. Vet någon vänlig själ något bra sätt att lösa detta på?

Jag vill ha ut mitt högsta ID nummer ur data basen och sedan plussa på 1 på detta värde när man skapar en ny post. Samma sak som auto_increment men jag vill kunna göra det manuellt istället så att jag kan välja ett specifikt ID nummer om jag vill.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=54966

Det finns ett flertal trådar om detta ämne.

Mvh,

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

så att jag kan välja ett specifikt ID nummer om jag vill.

Hur vet du att det numret blir unikt?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag vill ha ut mitt högsta ID nummer ur data basen och sedan plussa på 1 på detta värde när man skapar en ny post.

Definiera en räknare i databasen som kan generera fram nya ID. Då riskerar du inte att två som är uppkopplade samtidigt, räknar ut samma ID för varsin uppdatering.

Problemet är att jag inte kan veta att ID är unikt så jag får nog lägga in en kontroll som kollar så att inte ID'et finns innan. Men grejen är att jag använder SPCS Administration med och där har jag kunder med ett visst kund nr och detta kund nr vill jag kunna använda i min Web app med. Men om jag lägger upp en ny kund så ska det skapas ett nytt ID nummer för denna med närmaste föregående och om man inte vill använda det automatiskt skapade så skriver man in ett nytt bara.

Tack för hjälpen jag hittade hur man skulle göra

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Skulle du inte kunna ha en id kolumn(räknare) samt en kundnummer kolumn(indexerad-tillåt icke duplikationer)?

Bra tänkt faktisk, hade inte funderat på detta innan.
Ska prova det.

:)

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)