webForumDet fria alternativet

Access guide på Internet??

7 svar · 257 visningar · startad av Askilus

AskilusMedlem sedan apr. 200040 inlägg

Vet inte riktigt ifall detta inlägget hör hemma här men jag testar i alla fall.

Är det nån som vet någon bra Internet guide till Access(Då främst Access 2000). Jag vet ju att det finns många bra böcker att köpa men jag är just nu luspank så det blir nog ingenting med det under den närmaste tiden =(

Och en sak till. Är det nån som kan förklara SQL för mig. Vad är det. Är det ett annat sätt att skapa databaser eller är det ett sätt att kommunicera med databaser från hemsidor ,eller vad är det för nått. Ge mig en kort förklaring så vore jag glad.

Mvh Askilus

[Redigerat av Askilus den 27 apr 2000]

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Hejsan!

SQL är ett slags frågespråk som används för kommunikation mellan en sida och en databas... Med hjälp av detta kan du lägga till och ta bort i stort sett allt, ifrån tabeller och fält till enskilda poster...

Två bra sidor i ämnet hittar du här: http://www.ultimateasp.com/reference/sql.asp http://w3.one.net/~jhoffman/sqltut.htm

Någon Accessguide vet jag inte av, har bara använt mig av böcker på den fronten...

------------------
        )|(
       (o o)
-oo0-(_)-0oo-----
webeye.nu

Så SQL är nödvändigt om man vill kommunicera med databsen från sin sida på ett bra sätt??

Mvh Askilus

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

SQL är nödvändigt för att du ska kunna anropa databasen överhuvudtaget :)

------------------
Daniel Olsson - Vävkonsult

Personlig sida
KjAM Sekten Community

/N

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Ja, bara för att märka ord så är ju SQL ett frågespråk som används för att hämta och skicka information till en databas, och det används ju även utanför webben. Man kan också komma åt databaserna utan SQL, men det kan vara lite klurigt - även om det oftast ger en hastighetsfördel.

Så för att kunna skriva ut saker(och lägga till saker)på min hemsida från en databas så behöver jag alltså kunna SQL, Asp och Access. Eller??

Mvh Askilus

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Nja, du måste ju inte välja just ASP som språk och Access som databas, men det är en vanlig och enkel lösning.

OK, Tack för tipsen.
Nu fattar jag hur jag skall göra och vad jag skall göra.

Mvh Askilus

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)