dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Jag håller på med ett script som automatiskt lägger in lite sökvägar i en databas. Problemet är att id blir lika om man lägger in flera olika album. Hur ska jag göra så att den börjar med det senaste id i databsen och inte som nu när id=1 är hårdkodat?
<%
Dim filer, huvud, mapp, albumNamn
albumNamn="Karhajk2002"
Set filer = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
huvud = "/dweb/fotoalbum/assets/"&albumNamn&"/images"
If Not filer.FolderExists(Server.MapPath(huvud)) Then
filer.CreateFolder(Server.MapPath(huvud))
End If
Set mapp = filer.getFolder(Server.MapPath(huvud))
dim id
id=1
For Each filen In mapp.files
strNamn=filen.name
strBild ="/dweb/fotoalbum/assets/"& FixaTecken(albumNamn)& "/" & "images" & "/" & FixaTecken(filen.name)
strThumb ="/dweb/fotoalbum/assets/"& FixaTecken(albumNamn)& "/" & "thumbnails" & "/" & FixaTecken(filen.name)
strNamn = FixaTecken(albumNamn)
strTitel = "Kårhajk 2002"
Response.Write strBild&"<br>"
Response.Write strThumb&"<br>"
Response.Write strNamn&"<br>"
Response.Write strTitel
Response.Write "<br>"
SQLStmt = "Insert Into album (bild, thumb, titel, namn,id) VALUES('"& strBild &"', '"& strThumb &"', '"& strTitel &"', '"& strNamn &"', "&id&")"
Conn.Execute(SQLStmt)
id=id+1
%>
<br>
<%Next%>
<%conn.close%>
Varför inte ha id kolumnen i tabellen av räknartyp?
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Det är den. vad ska jag ändar i koden då? ska jag ta bort allt osm har med id att göra?
dahlgren skrev:
Det är den. vad ska jag ändar i koden då? ska jag ta bort allt osm har med id att göra?
Jepps, den lägger till ett unikt id själv när en ny post skapas. :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jo
SQLStmt = "Insert Into album (bild, thumb, titel, namn) VALUES " &_
"('"& strBild &"', '"& strThumb &"', '"& strTitel &"', '"& strNamn &"')"
Conn.Execute SQLStmt
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Nu blir det konstigt. Inga felmedelanden och allt skrivs ut som det ska på sidan men inget läggs till i databasen.
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Att den inte la in något i databasen berodde på att max antalet tecken per fält var för lågt. nu dyker detta medelande upp.
dweb/fotoalbum/assets/Karhajk2002/images/kårhajk2002 002.jpg
/dweb/fotoalbum/assets/Karhajk2002/thumbnails/kårhajk2002 002.jpg
Karhajk2002
Kårhajk 2002
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Line 1: Incorrect syntax near ')'.
/dweb/fotoalbum/makealbum.asp, line 43
Den klarar alltså första bilden men efter loopen tar det stop. Varför?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Hur ser det statement ut som du får fel på?
(Alltså utskrivet med response.write också.)
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Då får jag ut följande:
Insert Into album (bild, thumb, titel, namn) VALUES('/dweb/fotoalbum/assets/Karhajk2002/images/kårhajk2002 002.jpg', '/dweb/fotoalbum/assets/Karhajk2002/thumbnails/kårhajk2002 002.jpg', 'Kårhajk 2002', 'Karhajk2002',)
Det verkar ju stämma rätt värde på rätt plats.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du har ett kommatecken sist i SQL-frågan (före slutparentesen). Var kommer det ifrån? Det skall inte vara där.