Ändra på storleken på en bild med vbskript?
27 svar · 1 517 visningar · startad av mattiasnordin · sida 2 av 2
Frågan, av mattiasnordin
Är det möjligt att modifiera storleken på en bild med vbskript eller någt asp plugin? Någon som vet?
Läs frågan i sin helhet →Den där tackar vi för. Detta har nästan varit en exemplarisk tråd. :D
Det värmer ett moderator-hjärta. :)
Men jag måste fortfarande passa på att länka till denna sida; som jag hittade på mitt länkarkiv. Jag vet inte var jag fått den ifrån men kanske kan den vara nåt att ha? ;)
Även jag bugar och bockar ock ska genast kika på dessa länkar. :bire
Lite tillägg !
Tack för tipset om Reneris Image komponent, den är helt underbar bortsett från en sak som gör att jag inte kan använda den och det är att den enbart kan spara i JPG format och inga andra format.
Och ett litet kort tips för alla som testar det underbara ImageMagick som verkar klara i det närmaste det mesta.
Ifrån ASP/VBScript kör med denna kod:
Set Shell = Server.CreateObject("WScript.Shell")
Shell.Run "C:\mappentillimagemagick\convert -resize 50x40 bild1.gif bild2.gif", ,true
Om ni inte vill avvakta på att kommandot skall slutföras ange false istället för true.
50x40 är x och y punktstorleken i den nya bilden.
Det fungerar med andra metoder också, även med gratis komponenten AspExec.
Mvh
/Roberth
tjoho
detta verkar ju nästan vara för bra! :)
är detta en komponent som man måste tvinga sitt webbhotell att installera eller funkar den ändå?
shit vad jag har snöat in mig på fel forum fram till idag!! :p
det är här jag ska hänga framöver!
Re: tjoho
Klauz skrev:
är detta en komponent som man måste tvinga sitt webbhotell att installera eller funkar den ändå?
Ja, det är ingen standardkomponent, utan måste installeras separat.
Slutligen: välkommen till webForum skall herrn vara!
Mvh
Tummen upp.
Nu sitter jag på ett webhotell, men denna komponent måste jag prova på min privata server. Super bra (!).
Tack! Nu känner jag mig varmt välkommen! :)