webForumDet fria alternativet

MySQL och ASP

ASPur ASP

6 svar · 313 visningar · startad av AG

AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg
Frågan#1

Är det någon som har erfarenhet utav mysql och asp tillsammans? Access börjar bli trögt och ms sql är inget som vem som helst går och köper.
Lite tips tack.

Andreas

Toonsters avatarToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Kör du lokalt på en maskin, eller har du en webdomän?
Kör du lokalt på en maskin, kanske det går att få igång någon anslutning, men det är nog inget att rekommendera med IIS på en webdomän
Varför går det långsamt nu? för många användare samtidigt? eller är det många db kopplingar samtidigt?

/T

Tänkte använda det på webben.
Om man bygger upp en sida nästan helt med databaser blir access långsamt ifall det börjar dimpa in lite besökare. Har hört ayy Mysql och php är snabbt ihop.
Hur mycket får man egentligen ge ifall man skall ha en mssql med internet licens?

Andreas

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Fungerar utmärkt, m.h.a. MyODBC. MySQL-servern kan du installera på samma dator, eller en nätansluten dator. På WinNT eller Linux/Unix (MySQL för Win32 är dock inte gratis, utan är shareware - fortfarande ett mycket billigt alternativ dock).

Lite tips kanske följande inlägg kan ge:
http://cgi.webforum.nu/wf/Forum12/HTML/000005.html

Ett tips, om du kör MySQL på en NT-server, är att peta in lite extra minne. MySQL slukar en del av den varan.

När det gäller hur många samtidiga besökare MySQL klarar, så ligger väl MySQL någonstans mellan Access och MS-SQL. Å andra sidan tror jag inte de flesta har såpass många besökare att de behöver mer än MySQL för att klara sitt behov. Och det är ju som sagt ett bra mycket billigare alternativ än MS-SQL eller Oracle (och när det gäller snabbhet ligger MySQL definitivt inte på efterkälken).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Toonsters avatarToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Håller med Robban.
Fast jag tycker att steg 1 är att optimera scripten. Då får du bästa prestanda oavsett vilken databas du använder.

Sedan är prestandan i sig beroende av flera saker, sist men inte minst webbserverns konfiguration.

Jag har skapat en Accessdatabas bestående av 7 tabeller , där 5 av tabellerna innehåller mellan 100 - 4780 poster (och 11 fält) var för sig. Jag har alldrig upplevt sidorna som "sega", tvärtom, jag provkör sidorna på en dator vid sidan om, P133, 82Mram, PWS och faktum är att om jag ligger på nätet med 33.6 modem, så går sidorna snabbare (känns som dubbelt) än när jag kör lokalt.

Jag tror det beror på en bra konfigurerad server.

jag har också provkört i en datasal, där 5 personer var inne samtidigt och härjade mellan kategorier, artikellistningar mm. det var inte slött någonstans. Trots detta så var DSN endast inställd på 3 samtidiga användare.

Webbserverns kapacitet i sig vet jag inte mycket om, mer än att enligt dagsstatistiken har dom ungefär ett 30-50% systemuttnyttjande som max. Detta med en 2-Mb anslutning.

Observera att jag inte nämner sidans adress eller webhotellets namn. Försöker bara att ge en allmän information utan att lägga in olika person/företag aspekter.

Så mitt råd: studera statistik med hits och traffic, optimera skripten. Går det långsamt, kolla webbserverns konfiguration, sedan byt databas.

(långt inlägg, sorry, men är prestandaintresserad...)

/T

Hur svårt är det att kovertera om access till mysql databaser? Hur gör man?

Har mysql tabeller och fält på samma sätt som access? Och framför allt hur gör man en koppling till databasen via server mappath.

Tack
Andreas

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

> Hur svårt är det att kovertera om access till
> mysql databaser? Hur gör man?

Du får nog skapa tabeller / fält i MySQL för att sedan importera själva tabelldatan. Tror inte det finns något enkelt sätt att konvertera rakt av (kan ha fel - kolla bland länkarna på MySQLs hemsida).

Eventuellt får du hitta ett format att exportera från i Access som MySQL kan läsa (tror knappast MySQL läser Accessformatet). I nödfall går det ju att exportera som en vanlig textfil (tabseparerad).

> Har mysql tabeller och fält på samma sätt som
> access?

Japp. Dock skiljer sig fälttyperna åt. Ladda ner manualen från MySQLs hemsida. Den är mycket omfattande och där finns allt man kan tänkas vilja veta.

> Och framför allt hur gör man en koppling till
> databasen via server mappath.

Du kan inte koppla som i Access eftersom MySQL inte är en fildatabas (som Access är) utan en SQL-server (likt MS-SQL). Du ansluter alltså till en server och jobbar mot den.

Kopplingen gör du m.h.a. MyODBC (finns att ladda ner från MySQLs hemsida).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)