Hej hej
Detta är en följdfråga till min fråga om 'Poll'.
Jag ska alltså göra en omröstning på intranätet, och för att hålla koll på om du röstat redan så lagrar jag även NT-loginnamnet.
Problemet är då att man kan få fram vem som har röstat på vad, genom att kolla på NT-loginnamnet som ju lagras i en kolumn.
En lösning som kanske skulle fungera är om man typ krypterade NT-loginnamnet när man la in det i dbn? Och sedan jämförde man det krypterade NT-loginnamnet mot det krypterade som användaren är inloggad med.
Kan man göra så, och om så hur gör man på ett enkelt sätt? Finns det kanske någom fördig funktion?
Jag kommer att lagra datan i en Accessdb.
Det är okej om jag kan se vem som har gjort vad (iomed att jag vet hur man krypterar det), bara inte marknadsavdelningen (som ska behandla resultatet) kan se det.
E det smart eller dumt?
Tusen tack på förhand. :)
/Grodan
ThomasaMedlem sedan aug. 2002351 inlägg du kan ju helt enkelt tilldela ett värde till loginnamnet?
ex.
Den första som röstar är pelle då ger du han värdet 1 genom scriptet och malin som är tvåa får värdet 2, sen så sparar scriptet data om vem som har vilket värde på ett annat ställe ex. en extern databas/tabell som du bara plockar ut. Samtidigt så sparar den värdet 1 resp 2 i accessdatabasen som marknad kommer åt? Då får du listan med vem som har vilket nummer medans marknad bara får en massa nummer, kanske en gormig lösning men ja tror de kan funka om jag förstått dig rätt.
Tja, det va ju en enkel lösning, ska minsann fundera vidare på den.
Tackar :bire
/G
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Är det verkligen intressant att veta vem som röstat på vad?
Jag hade lagrat att man röstat, men inte brytt mig om mer.
Mvh,
@nders skrev:
Är det verkligen intressant att veta vem som röstat på vad?
Jag hade lagrat att man röstat, men inte brytt mig om mer.
Mvh,
Nope, det e absolut inte viktigt vem som har röstat. Det är i detta fallet en stOOr nackdel eftersom det ska var anonymt.
Men man ska bara få rösta en gång, och mitt dilemma blir då att kunna kontrollera om personen redan har röstat.
Finns det någe annat sätt att lösa det på då?
Vore ju kanontacksam om det gick. :)
/Grodan
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jo, normalt så borde man ju bygga upp en tabellstruktur som stödjer detta. Exempel:
[b]tbl_users[/b]
UserID
[i]andra oviktiga fält[/i]
[b]tbl_poll[/b]
PollID
[i]andra fält som finns i din poll-tabell[/i]
[b]tbl_pollvotes[/b]
PollID
UserID
I tbl_pollvotes gör du en kontroll om userid finns tillsammans med PollID, om inte får man rösta. När man röstat gör du då en insert i den tabellen.
Mvh,