Hej! Jag har precis som webforum! Att man kan välja ifall man ska fortsätta vara inloggad efter man har lämnat sidan! Nu undrar jag hur man gör så att man kan se att användaren är online????? Och sen när man lämnar sidan så sätts statusen offline??!??
Online!
9 svar · 259 visningar · startad av Firegamez.com
ett sätt at att använda global.asa eller så kan du lägga till tiden då användaren senast var aktiv i databasen och jämföra mot det.
oki! Jag har global.asa! Men hur fixar jag det där du sa?!??!? Ska jag skapa en ny kolumn i databasen som heter online lr?????
En fråga till! Har flera global.asa! Ska det bara stå så här i den:
<OBJECT RUNAT=Server SCOPE=Session ID=MyInfo PROGID="MSWC.MyInfo">
</OBJECT>
I en anna står det så här:
<OBJECT RUNAT=Server SCOPE=Session ID=MyInfo PROGID="MSWC.MyInfo">
</OBJECT>
i mitt forum hade jag ett fält i tabellen där användarna finns som jag uppdaterade med den tidpunkt användaren var aktiv och sedan kontrollerade jag med datediff om det var inom en viss gräns för att räknas som online (3 min tror jag det var)
Eh? Vad var skillnaden på de två global.asa? I mina ögon är dom rätt lika...
Ang. online, det har diskuterats ett antal gånger, (typ lika misslyckat varje gång...)
ops solbulle! Större delen kom ju inte med :r skcikar den igen!
<SCRIPT LANGUAGE=VBScript RUNAT=Server>
SUB Application_OnStart
Application("aktivanu") = 0
END SUB
SUB Session_OnStart
Session.Timeout = 10
application.Lock
application("aktivanu") = Application("aktivanu") + 1
application.Unlock
END SUB
SUB Session_OnEnd
application.Lock
application("aktivanu") = Application("aktivanu") - 1
application.Unlock
End sub
</script>
Igen som vet hur man gör??? Det ända jag vill är att en kolumn fylls med online eller offline! När man kommer in på sidan... och när man lämnar den så blir man offline! Precis som på webforum!