Hej!
Nu har jag ett litet problem.
Det är så att jag vill att en variabel som heter tal skall uppdateras när man ändrar en select sats, värdet skall hämtas från de olika option value´s:en som finns och jag har börjat lösa det något sånt här:
<SCRIPT language="JavaScript">
anyString<%=mTypid%> = document.form1.<%=namneller%>.options[document.form1.<%=namneller%>.selectedIndex].value;
NewanyString<%=mTypid%> = anyString<%=mTypid%>.split(";");
</SCRIPT>
Men den ovanstående koden plockar jag altså ut värden från en variabel ut select satsen och sedan lägger det i en variabel som delar den.
Option satsen ser ut så här:
<option value="<%=RS("ArtID")%>;<%=RS("ArtExkl")%>">Test - Test</option>
Alltså separerar jag med ;-tecken.
Min select sats ser ut så här:
<Select Name="<%=RS("Namn")%>" onChange="tal<%=RS("TypID")%> = NewanyString<%=mTypid%>[0],updatera()">
Där updatera() endast uppdaterar input rutorna med nya värden.
Problemet är ju nu att jag får felmeddelande eftersom när jag försöker hämta värden från select satsen så är ju den inte skapad ännu, och lägger jag den under så blir det ju problem eftersom select satsen vill ha en variabel som heter NewanyString<%=mTypid%>[0] och därför måste den ju skapas innan.
Är det någon som överhuvud taget förstår vad det är jag försöker åstakomma, samt har någon lösning på mitt problem?
Tacksam för svar, även ni som inte förstår och vill att jag skall utöka min förklaring!
Tack!
------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba
www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se
[Redigerat av Brimba den 11 apr 2000]