Jag funderar och funderar, men har inte hittat den bästa lösningen på mitt problem, kan ni hjälpa mig tro?
Det är så här:
Jag skall göra en sida där man skall kunna välja ett antal komponenter och få fram ett pris som hela tiden jobbar mot en databas, det är inga problem.
Problemet kommer när man på samma sida skall skriva in kunden som skall köpa dessa produkter. Tex om kunden redan finns vill jag att den snabbt skall säga till och detta utan att sidan skall laddas om.
Man kan ju tänka sig att man gör en stor dropdown list och när man väljer någon person från den fylls andra fält i med hennes adress och telefonnummer och liknande. Men tänk när man har 8000 kunder då blir det ganska stor sida.
Är det bättre att kanske bara välja produkterna och få fram ett pris, sedan skriva in kundens namn i ett fält därefter trycka på "nästa" för att då databasen tar fram alla namn som innehåller det man skrev in, och finns kunden kan man enkelt välja den, finns den inte finns det några rutor man får fylla i och sedan "lägg till".
Jag skulle bli tacksam om någon har gjort något liknande och skulle kunna hjälpa mig att få igång en "enkel" och bra tankegång, då jag känner mig lite låst eftersom jag inte riktigt vet hur jag skall lösa det ännu.
Finns det 8000 kunder i basen är det stor risk att det finns en person som redan heter "Anna Andersson" och då måste man ju antingen lista alla kunder och sedan välja rätt person, men om det finns 8000 kunder blir det MYCKET HTML kanske över 400kb html, eftersom kunden, kundens telefon, personnummer(kanske), adress osv. skall finnas med. Det blir en hel del. Därav får man nog tänka om och därmed skriva in ett namn på kunden och sedan ställa en SQL Fråga istället som jämnför och preparerar HTML till så lite som möjligt (man kan säga en sök funktion). För att sedan på nästa sida, skriva in kundens namn/adress osv om den inte redan finns vill säga. Finns den är det ju bara att välja rätt kund.
Saken är ju den att det handlar inte om inloggning, det är altså en kund som skall köpa dessa och det är jag som skriver in kunden, och det gör man sedan.
Men jag tror jag vet hur jag skall göra nu endå. Men om nån kommer på nått riktigt smart så säg gärna till :)
har du provat med att använda dig av cookies för att kunna komma ihåg användaren.
Dvs, spara ned kunduppgifterna i en cookie. Låta sidorna kolla efter cookien. Om cookien är borta .... då kanske man ska göra kollen efter beställningen, då man klickar på "köp". Finns inte kunden i registret kommer det ett par till frågor innan köpet är klart.
För det är väl så att man kan ju lägg till fler referenser för att kolla om det är just den kunden med hjälp av namn, address, telenr,email etc. listan med referenser kan göras lång.
hoppas att du fick någon ide av mitt vanliga svammel ;o
Jag pratar inte om att köpa eller liknande.
Det handlar om att jag får tex ett telefonsamtal från en person som vill köpa dator, altså jag STYR allting.
Efter det så säger kunden vad han vill ha till mig via telefon, sedan för att inte få samma kund två gånger måste man ju veta om kunden redan finns, då kan man ju lägga in alla kunder i en dropdown meny och leta där, men jag kan tänka mig att dropdown menyn blir ganska stor om man har tex 8000 kunder, och därmed även HTML koden enorm. Så det är troligtvis ingen bra lösning.
Därför undrade jag om jag har den bästa lösningen så här:
Först välja komponenter i datorn, och stämma av pris osv. Sedan trycka in tex "andersson" i ett textfält och sedan trycka på nästa, för att komma till nästa sida.
Det som händer då är att "andersson" stämms av mot en databas med kommandot "LIKE" och man får upp en lista med alla namn som innehåller "andersson". Är det så att kunden inte finns så finns det några rutor för att knappa in namnet och adressen osv.
För att sedan trycka på "bekräfta" eller liknande, så är hela beställningen klar sedan.
Jag undrade om detta var den bästa lösningen eller om det finns någon bättre lösning?
Du kan faktiskt i realtid stämma av vad du skriver in i formulärfält med vad som finns i databasen (typ som med IEs "autocomplete") m.h.a. "remote scripting" (bygger på en JavaApplet som laddas hem).
Kundnummer har jag ju, men det blir ju fortfarande mycket information. ok om kunden som ringer alltid vet sitt kundnummer, men hur ofta är det?
Skickar man ut räkningar regelbundet (telia) exempelvis kan man kanske göra så, men datorer köper man inte så ofta, även om vi har ett unikt kundenummer för kunden vet kunden inte det så ofta.
Detta löser man smidigast genom att låta relevanta events (på knappar och dylikt) trigga laddningen av ett annat asp-dokument i en annan frame. Detta dokument innehåller i sin tur Javascript som påverkar huvudframens innehåll.
Typ så här:
1. Välj Gunilla i namnmenyn.
2. Detta triggar laddningen av kundinfo.asp?gunilla i den andra framen (jag brukar kalla den för worker frame)
3. kundinfo.asp genererar ett Javascript som ändrar huvudframens innehåll.
Man kan också använda osynliga lager om man inte vill använda en extra frame.
------------------
----------------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
Norrköping
ASP/VB/Perl/PHP/Tango
Detta löser man smidigast genom att låta relevanta events (på knappar och dylikt) trigga laddningen av ett annat asp-dokument i en annan frame. Detta dokument innehåller i sin tur Javascript som påverkar huvudframens innehåll.
På vilket sätt är detta smidigare än "remote scripting"?
Lösningen med kundnummer är rätt enkel. Kundnummer är lika med personnummer! och det borde ju alla vet. Å andra sidan så kanske inte alla villl lämna ifrån sig sitt personnummer när de beställer?
-Man kan göra en generell sida där man anger antingen förnamn eller telefonnr eller efternamn eller ort osv, och skicka dessa värden till et script som ger ett urval som sållar lite.
Har man 8000 inlagda kunder, och inte har någon unik identifikation, så måste en sållning ske på något sätt.
Som Robban skrev tidigare så kan man använda remote scripting (ypperligt i detta fall), kräver dock lite mer systemering jämfört med några ASP script.
Jag laddade ner RemoteScripting, men måste nog säga att jag inte har fått det att fungera.
Är det någon som har jobbat med det som vet hur det fungerar och kanske kan ge mig något kod exempel eller liknande.
Jag fann inget bra i Microsofts kod exempel.
Helt enkelt för att det är en enklare teknik, som fungerar även utan ASP.
Enklare? Att krånga med en massa frames och JavaScript fram och tillbaka. Med "remote scripting" har du tillgång till objekt och metoder på webservern som om de definierats lokalt i klienten. Allt sköts transparent.
Och om det fungerar utan ASP eller inte är väl ändå orelevant i sammanhanget? Det är ju ASP som används.
En nackdel som jag ser med "remote scripting" är att Javastödet måste vara aktiverat. Men det är ju inget större problem på ett intranät.
Brimba:
Hittade en artikel i ASPToday som kanske kan hjälpa. Vet att det även finns en hel del sidor om detta i de olika avdelningarna på MS sidor. Använd deras söksida.
Med "enklare" menade jag inte nödvändigtvis mer lättanvänd, utan bara att det är en mer "basic" teknik, som är lätt att förstå sig på - och dessutom funkar den i de flesta webbläsarna, även på Mac. Jag kan hålla med om RemoteScripting är jäkligt bra, men det kräver en del, både av tekniken och av utvecklarna. Fixar man detta så är det lysande.
[Redigerat av emission den 08 apr 2000]
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25