roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg Jag sitter med en liten klurig sak som jag inte riktigt vet hur jag skall göra med...
Har ett formulär där jag skriver ut ifall en viss skola har några grupper, de listas med en checkbox efter. Checkboxen från gruppens namn.
När jag sedan skickar infon till sidan där jag skall lägga till det så kommer ett litet problem.
skriver jag ut värdet från strängen som hämtar checkboxen/checkboxarna så får jag kanske Studentlitteratur, En test
alltså två stycken grupper skall vara "aktiva" för artiklen.
Men när jag skall skriva in i databasen så skriver jag (skola, artikelid, checkboxens namn). Är det flera val som är ikryssade så måste jag lägga till flera gånger.
På något sätt måste jag dela upp strängen med checkboxarna och veta hur många det är? :q :q :q
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg dela upp det i en array:
sBoxar = Split(Request("chekbox"),",")
For x = 0 To UBound(sBoxar)
Response.Write sBoxar(x)
Next
roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg Yes, det funkar kanon...
För de som är intresserade:
xBoxar = split(strGroup,",")
objConnect.Open "DSN=webportal"
For x = 0 To UBound(xBoxar)
objConnect.Execute("INSERT INTO newsFront (newsFront, newsID, newsFrontGroup) VALUES ('"& strSchool &"', "& newsID &", '"& Trim(xBoxar(x)) &"');")
Next
objConnect.Close
Set objConnect = Nothing
roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg Fast som vanligt vill jag krångla lite mer än vanligt...
Kan man stega igenom en array???
Har gjort en till array där jag får värdet ifall checkboxen var ifylld eller inte.
Är checkboxen ej ikryssad lägg till eller om den redan finns så ta bort
är checkboxen ikryssad, kolla om den redan finns annars lägg till
Varje steg jag tar genom xShows måste jag ta med xBoxar
har detta
objConnect.Open "DSN=webportal"
For x = 0 To UBound(xShows)
If Trim(xShows(x)) = "false" Then
'// låt va eller ta bort
Else
'// Kolla om den redan finns eller lägg till
End If
Next
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg hmm.. förstår inte riktigt hur du menar, kan du förklara lite mer?
roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg Sitter och spånar på hur jag skall klara detta men det kommer nog bli rätt knas..
Får göra recordsets och mata in infon. Återkommer när jag kört fast igen.