AsaMedlem sedan dec. 20011 934 inlägg Har denna kod:
strText = Replace(strText,"[kode]","<blockquote><pre><font color=#FF0000>")
strText = Replace(strText,"[/kode]","</font></pre></blockquote>")
strText = Replace(strText, vbCrLf, "<br>")
Den koden gör att när man skriver [kode] så blir det inga radbrytningar. Har du nån aning varför?
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg Du kan väl ta bort den sista av ersättningarna? <pre>-taggen har ju liksom som uppgift att presentera information som är förformaterad, dvs göra radbrytningar där de är i texten.
Red: Det ställer ju iofs till det när man inte använder [kode]-taggarna. Du måste nog rota med RegExp för att få detta korrekt. Kanske.
Mvh,
AsaMedlem sedan dec. 20011 934 inlägg Jag kan inte ta bort den eftersom jag har det till när jag skriver ut foruminlägg från databasen!
I detta forum blire rätt! Har ni regExp eller?
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg Vad är det för datatyp på fältet? PM i Access antar jag. Annars blir de lite svårt med returerna, har jag för mig.
roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg Något att tänka på är väll där man skriver in text.
Se till att textarea har värdet wrap="PHYSICAL"
AsaMedlem sedan dec. 20011 934 inlägg Okej! Vad gör den taggen?
roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg <textarea name="textarea" wrap="PHYSICAL"></textarea>
Jag är inte så haj på sådana hära saker men tror den taggen gör så att varje Enter som användaren slår när han/hon skriver sin text blir en VbCrlf (radbrytning) som du sedan kan convertera med strText = Replace(strText, vbCrLf, "<br>").
Får du fortfarande samma fel så testa att lägga radbrytnings replacen överst av de tre som du har.
AsaMedlem sedan dec. 20011 934 inlägg Blev inge bättre heller! SKa finnas med flera radbrytningar! Men NOPE
http://forum.gruvsjo.com/forum.asp?id=1#35
roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg Men funderar....
Ifall du använder <pre> taggen så undrar jag ifall man skall använda sig utav <br>... :q
Den kanske använder sig utav VbCrlf och eftersom du tar bort dem så blir det ingen radbrytning... Testa o se vad som händer.
Men skulle rekomendera dig att använda RegExp
AsaMedlem sedan dec. 20011 934 inlägg Men på allt annat blire ingen radbrytning!
VAd kan strula med denna.? Skriver bara ut taggen kod :/
regExp.Pattern = "\[kod](.*)\[/kod\]"
strText = regExp.Replace(strText, "<blockquote><pre><font color=#FF0000>""$1""</font></pre></blockquote>")
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
roady skrev:
<textarea name="textarea" wrap="PHYSICAL"></textarea>
Jag är inte så haj på sådana hära saker men tror den taggen gör så att varje Enter som användaren slår när han/hon skriver sin text blir en VbCrlf (radbrytning) som du sedan kan convertera med strText = Replace(strText, vbCrLf, "<br>").
Får du fortfarande samma fel så testa att lägga radbrytnings replacen överst av de tre som du har.
Att wrap="physical" verkligen är tvunget i det läget är något jag aldrig har upplevt. Jag får alltid med mina [enter]-slag korrekt, utan den parametern.
Kör uteslutningsmetoden. Funkar alltid.
1. Testa att bara lägga texten i en <pre>
2. Testa i bara en <blockquote>
3. Testa att bara ersätta VbCrLf och inte pre eller blockquote
Förstår du? ;)
AsaMedlem sedan dec. 20011 934 inlägg Inte riktigt! Nr 3 :/ Men den RegExp grejen jag skrev då? Kan det funka!
roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg Kan inte direkt se något fel på din RegExp...
Hur ser det ut när du tar "visa källa" i webbläsaren,
finns taggarna med ?
roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg Kanske
regExp.Pattern = "\[kod](.*)\[/kod\]"
till
regExp.Pattern = "\[kod](.*?)\[/kod\]"
AsaMedlem sedan dec. 20011 934 inlägg Det verkatr ej funka! Taggarna syns i webbläsaren!
roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg Men ifall du ser <blockquote><pre><font color=#FF0000>Texten du skrev ligger här</font></pre></blockquote> när du väl genererat ASP-sidan så funkar ju RegExp
AsaMedlem sedan dec. 20011 934 inlägg Så här syns det mena jag:
[kode]texten dfgs fdg fdg sfdg dfsg fsd[/kode]
roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg alltså syns det där i webbläsaren???
nu blir allt knasigt...
Jag tror det blir bäst om du visar lite kod istället...
Kod på hur man lägger till och på hur du visar upp