webForumDet fria alternativet

Uppdatering av databas

ASP

6 svar · 253 visningar · startad av mikael_a

Medlem sedan mars 2000475 inlägg
Frågan#1

Hej,

jag håller på med en hemsida till en videobutik, nu vill de ha en "kund" area på denna sida, där tex. kunderna skall kunna logga in med sitt "kund_nr" och sedan tex titta på vilka filmer / hur många filmer de har hyrt och så vidare... allt detta har jag fixat.

Mitt problem är, hur gör jag en sida så att kunden kan uppdatera sina personliga uppgifter som står i databasen, då tex adress, e-mail osv.

------------------
Micke & Annas Sajt
micke@micke-anna.nu

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Hejsan, och välkommen hit... :)

... Lättast tror jag är om du, på en sida, hämtar all den info som klienten skall ha möjlighet att ändra. Sedan så lägger du in den informationen i textrutor, alltså ett formulär. Sedan kan klienten ändra det han/hon vill, och sedan skickas sidan till en verifieringssida som sedan (om allt är OK) updaterar databasen...

... detta sätt har jag funnit bra att använda till sådanahär applikationer...

------------------
MVH / Vide
Min hemsida:webeye.nu

Tack!!!

Jo, själva valideringen är fixad. Alltså, via ett formulär skriver de in sina användar uppgifter, så som adress, telefon osv...

dessa skickar jag till en sida som heter, updatera.asp som lägger in datan i databasen.

sedan kan de logga in via ett annat formulär, och dessa "medlems sidor" kollas också så att de har tillåtlese att vistas på dem annars åker de bort.

problemet var att hur vilka asp koder används för att kunden kan själv ändra redan inskrivna uppgifter???

------------------
Micke & Annas Sajt
micke@micke-anna.nu

Ah, oki... då använder du dig av UDATE:

SQL = "UPDATE tabell SET fält1 = '" & variabel % "', fält2 = '" & variabel & "'"
databas.Execute(SQL)

------------------
MVH / Vide

tackar,

skall testa detta, men det fungerar säkert...

------------------
Micke & Annas Sajt
micke@micke-anna.nu

STOPPPP!!!!

... ett fatalt misstag av mig, du måste ju ange vilken post du vill uppdatera... :r

... skriv så här stället:

SQL = "UPDATE tabell SET fält1 = '" & variabel % "', fält2 = '" & variabel & "'"
SQL = SQL & " where post = " & id
databas.Execute(SQL)

... annars så kommer alla poster att uppdateras med informationen du angivit...

------------------
MVH / Vide

:h ingen fara...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)