fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg jag vill ta reda på användarens skärmupplösning (görs med javascript) och sedan med hjälp av asp lägga in detta värde i en databas.
går det att "föra över" en variabel från javascript till asp på ngt sätt?
om detta inte går, hur gör annars?
går det att göra så att värdet annars "postar" sig själv så att man kan hämta upp det med querystring?
------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
www.streetwise.se
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Jag har inte gjort det men du kan ju alltid göra så att du plockar upplösningen med javascript och skickar upp den i URLen och sedan plockar ner dom till vb scriptet.
Typ:
<script language="JavaScript">
browserVer=parseInt(navigator.appVersion);
browserName=navigator.appName;
if (browserVer >= 3){
if (browserName == "Microsoft Internet Explorer"){
si = screen.width;
} else {
tools=java.awt.Toolkit.getDefaultToolkit();
size=tools.getScreenSize();
si = size.width;
}
document.location='sida.asp&upplosning='+si;
}
</script>
------------------
Daniel Olsson - Webbutvecklare
Personlig sida
KjAM Sekten Community
/N
[Redigerat av nanne den 21 mar 2000]
fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg ....jo....det funkar ju alltid...men sidan får inte laddas om....
går det inte att skicka med en javascript variabel i en html-länk, isf skulle jag kunna göra det från mitt frameset....
men jag fick inte det att funka...
------------------
Fredrik Klarqvist
www.streetwise.se
fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg ...asp ska ju gå att skriva i JScript med....då borde man ju kunna ta reda på upplösningen i Jscriptet och sedan lägga in det i en databas därifrån....
eller det kanske inte funkar?
annars några nya idéer?
------------------
Fredrik Klarqvist
www.streetwise.se
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg JScript och Javascript är inte samma sak. Jscript körs även det på server sidan så det går icke :/
------------------
Daniel Olsson - Webbutvecklare
Personlig sida
KjAM Sekten Community
/N
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Frågan är om det äe bra att spara användarens skärmupplösning i databasen. Användaren kan ju ändra både upplösning och dator, så det är inte säkert att han får se sidan i rätt upplösning. Och vad händer då? uppdatera databasen?
En lösning är att med javascript kolla upplösningen och skicka användaren till en sida (som egentligen aldrig behöver visas) beroende på upplösning, och på den sidan sätta någon sessionvariabel med upplösningen...
Kanske missförstått frågan, eller kan det vara så att du bara vill ha upplösningen i statistikhänseende?
--javascriptet--
function redirectPage() {
if ((screen.width == 640) && (screen.height == 480))
window.location.href=640.asp;
else if ((screen.width == 800) && (screen.height == 600))
window.location.href=800.asp;
else if ((screen.width == 1024) && (screen.height == 768))
window.location.href=1024.asp;
}
(tror det funkar..)
och i <BODY onload=redirectpage()>
/T
fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg Exakt...det är till statistik jag ska använda uppgifterna...det är därför jag inte vill att någon sida ska laddas om...som det är nu så lagras all övrig statistik från en av sidorna så jag vill helst att även detta ska lagras därifrån...
------------------
Fredrik Klarqvist
www.streetwise.se
RickeMedlem sedan dec. 199920 inlägg Det här är en ren chansning iom att jag inte testat det själv, men borde du inte kunna göra nåt i stil med det här..
Kör en funktion i onLoad där du gör precis som nanne föreslog, att du skapar en queryString (sida.asp?width=1024&height=768 eller vad det nu kan tänkas bli) och längst upp i asp-sidan anger du:
<% Response.Status="204 No Content" %>
Som jag förstår det så ska då asp-kod i det dokumentet köras utan att man någonsin går till/får se den sidan.
Som sagt, jag har inte provat, men det kan funka.
------------------
//Ricke
fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg Tack så väldigt mycket!
Det funkar perfekt nu.
Jag gjorde som Ricke och Nanne sa och la en funktion som kollade upplösningen och som skickade sidan till en asp-sida med "204 no content".
Så nu har jag en fullt fungerande statistik med!
------------------
Fredrik Klarqvist
www.streetwise.se
RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg nanne:
Både Javascript/JScript kan köras cs/ss ;)