Hej!
Finns det någon kod för att i asp skriva åäö och mellanslag?
Problemet är att jag ska specificera stylesheetnamn i ett ASP object och när jag döper stylesheeten till åäö-bokstäver och specificerar det i mitt object fungerar det inte.
1. Detta skulle kunna ha med asp att göra.
2. Varför döpa sakerna med svenska tecken?
3. Det är alltid bättre att döpa interna kommandon variablar etc. med engelska ord (eller svenska utan åäö).
4. Har ingen aning men har du provat med &_nbsp;&_aring;&_auml;&_ouml;
(utan _ såklart)?
Jag har prövat med Anledningen till att jag måste döpa dem till svenska namn är att jag bygger ett system som ska vara användarvänligt. Och om en person ska formatera en texsträng och välja bland alternativ som brodtext_fet så är inte det speciellt proffessionelt.
Det har med ASP att göra eftersom jag kan inte komma ifrån att skriva vilka css classer som finns med i css-filen.
Nej, systemet är ju inte mer proffessionellt än den person som bygger det, eller hur?
Jag skulle nog inte lösa det riktigt så som du gör, utan lösa det med en databas och optimera prestandan så mycket som möjligt, istället för att lägga ner otaliga timmar på programmering som kan bli aningen krånglig i slutändan.
Med en databas kan du enkelt på varje rad ange css-klassens namn (inga problem med å,ä,ö), hur den utformas (dess värden alltså), om det är en klass eller inte osv osv.
Den här tråden har inget samband med min andra tråd i det här forumet om att redigera css-filer.
Jag har en komponent som heter adminimizer. där kan man redigera html document ungefär som i word direkt på webbsidan.
I programmet måste man specificera villka classer i css som finns.
När man sedan gjort det visas det en meny i det webbintegrerade redigeringsprogrammet. Menyn olika rubriker heter exakt som classerna i css-filen.
Därför vill jag kunna skriva åäö så att menyen inte blir konstig.
Var kanske lite dålig på förklara. Har du förstått vad jag menar?