webForumDet fria alternativet

skapa databas

ASP

1 svar · 457 visningar · startad av prls

Medlem sedan jan. 2000352 inlägg
Frågan#1

Vet inte om detta är rätt forum, men...
Jag vill skapa en databas, med olika läkemedel. Varje läkemedel har ett antal egenskaper ( tex. natriuminnehåll,, energi, kaliuminnehåll): Sedan skall man fylla i ett formulär mängden av de olika läkemedel man har använt och få svaret i tabellform - sammanlagda mängden av de olika egenskaperna (dvs totala natriummängden, totala givet energin). Sedan tänkte jag mha drumbeat eller visualInterdev lägga upp det hela på internet/intranet.
Först tänkte jag lära mig access 2000´, eftersom det bara är max 3-4 användare som samtidigt använder databasen. Men så fick jag tipps om att använda istället ett program FileMaker pro 5.
Är det några av Er som känner till programmet?
Skulle databasen fungera?
Om jag nu skulle behöva lära mig access - vilket är det bästa sättet?

taxam för all hjälp
/Peter

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Ja du kan använda en filemaker pro 5 databas istället, antagligen är den lättare att lära sig om du är helt ny med databaser. Jag förutsätter att du tänkt att köra denna applikation internt i ett nätverk så det är inga problem så länge du har full kontroll över servern.

Om du skall lära dig access så är det bästa sättet antagligen att köpa en nybörjarbok och sedan sätta sig med programmet och göra de övningar och exempel som illustreras där.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)