webForumDet fria alternativet

Webshop

16 svar · 759 visningar · startad av aleborg

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Jag vet att det här har varit upp ett gäng gånger innan men... jag tar upp det igen :)

Jag sitter med en webshop för tillfället, vad är smartast att använda för kundvagnen?

1. Kakor
2. temporär DB
3. kakor + DB, dvs ett slumpat id sparas som kaka som refererar till poster i en DB

Nackdelar:
1 = inte alla som godtar kakor
2 = sparas inte till nästa gång kunden kommer
3 = databasen blir stor

Fördelar:
1 = Enkelt, snabbt
2 = enkelt att hantera data
3 = enkelt att hantera data, datan sparas till nästa besök

Är personligen inte någon expert på kakor och tycker därför att det är enklare att hantera via DB. Eftersom jag använder MySQL så är det inga problem med att databasen blir stor.

Vad tycker ni man ska använda? Fler förslag på sätt att hantera kundkorgen?

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Är personligen inte någon expert på kakor och tycker därför att det är enklare att hantera via DB. Eftersom jag använder MySQL så är det inga problem med att databasen blir stor.

Alltså.... Du har ju svaret själv! Du kan ju dessutom hota kunderna att all information om deras köp försvinner efter si och så många dagar om dom inte klickar i någon ruta([] Spar min order i evighet, Amen) :)

CoreXMedlem sedan sep. 2001105 inlägg

Jag hade använt cookies.. den delen som inte godtar cookies är inte speciellt stor.

Nu vet jag inte hur din shop är uppbyggd men jag antar att du har alla artiklar i en db.

Det du gör då är att spara artikelnummret i cookies. separera med ",".

Det med att informationen inte sparar i "evighet" är ju lite skitsamma efter som att kunden väljer det han/hon vill ha sen köper det. Man lägger ju inte en order flera dagar innan och sen beställer det precis.

En del brukar vilja ha möjligheten att spara till nästa besök.
Om man använder kakor så måste man förutom artikelnumret spara antal, och eventuell extra data(storlek, färg mm)
Det gör att kak hanteringen blir krånglig

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Är man inloggad i när man använder kundvagnen? I så fall hade jag lagrat i enbart db. Du har helt rätt i att det är mycket krångligt att hantera kakor på det här sättet. Om jag var du skulle jag undvika det. But that's just me. ;)

Mvh,

Nej man är inte inloggad, men om man sparar ett unikt ID i en cookie och sen låter det referera till varorna i kundvagns DB:n så borde det ju fungera rätt bra, sen är det ju bara att skapa en funktion som tar bort kundvagnar äldre än X antal dagar

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 203 inlägg

Hur kan du spara ett unikt värde i en cookie om inte användaren har cookies påslagna?

:)

Känns som om man struntar i dom få procent som inte har cookies påslagna(precis så man gör med dom som har IE3-4 och NS :e ), men det är krångligare att spara all info i kakan.

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 203 inlägg

Ok, men kan man inte göra en koll så att folk får reda på om man kan använda systemet eller ej? Jag undrar därför att jag själv tänkt göra en enkel webshop någon gång...

:)

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

har du tillgång till global.asa?

isåfall, om det hade varit jag, så hade jag nog sparat allt i en cookie (eftersom man inte är inloggad) och separerat infon som sparas, ex. varor, färger mm med | elelr nått linkande och sedan när besökaren komemringen hade jag splittat upp cookien till en array i global.asa så att man kan nå arrayn från hela siten.

Nu har jg inte testat eller tänkt igenom så värt mycket men så hade jag nog rent spontant gjort. Det va min första tanke när jag läste detta inlägg.

Den kan man ju göra som trexter.com sa, någon funktion som kollar om besökaren kan använda systemet eller inte och skriva vad som krävs för att använda det.

PellefantMedlem sedan maj 20023 372 inlägg

Varför har man webshopar utan inloggning?

Först regga o få ett slumpat lösenord skickat till sig, borde få bort okynnesbeställningar en hel del.....men är det som väger emot att man kanske tappar en del kunder pga att det blir en aning krångligare för kunden?

Självklart ska inte kunden behöva logga in för att kunna kolla hur mycket hans tilltänkta shoppingtur skulle gå på. En sådan sida skulle jag liksom många andra rata direkt! Loggar in gör man när man ska beställa eller i efterhand kontrollera status på sin order!

oki, bra svar.

Håller nog fast vid min ide med kakor hehe...
Hämta all info från databasen i stället..

hantera kakor är rätt så mycke mindre server krävande..

Ex. Artikel,antal:
15161,2:24254,1:4135845,5

sailsoftMedlem sedan juli 2001225 inlägg

varför inte spara de valda artiklarna direkt i databasen, dom ska väl sparas till senare tillfälle (orderbekräftelse, faktura) och enklast är väl att urskilja handlaren med ip-adressen.

så brukar jag lösa det, aldrig några problem.

Artiklarna skall man ju spara först när man lagt in orden.
Annars fyller man ju databaserna med skit

sailsoft skrev:

varför inte spara de valda artiklarna direkt i databasen, dom ska väl sparas till senare tillfälle (orderbekräftelse, faktura) och enklast är väl att urskilja handlaren med ip-adressen.

så brukar jag lösa det, aldrig några problem.

Men det är ju många som byter ip-nummer mellan gångerna. :(

361 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
136 ms — hämta forumlista (db)
123 ms — hämta statistik (db)
236 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)