Frågan 18 sep. 2002 08:01 #1 Hej!
Jag undrar hur man bryter ut DATE och TIME ur funktionen NOW.
DATE ska stå i formatet, ex: 2002-09-18
Och TIME ska stå i formatet, ex: 10:03:25
Detta ska väl lätt gå och lösa ??
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg Det finns en mycket bra länk som är publicerad längst upp i ASP/VBScript-forumet som jag har postat, under relaterade länkar: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/vbscripttoc.asp , som är en länk till Microsoft:s referensverk för VBScript, nuvarande version.
Däri kan du hitta allt du behöver, jag föreslår att du letar efter en funktion som heter formatDateTime(). ;)
Funktionen hittar du här .
toha Medlem sedan dec. 1999 707 inlägg Om du vill formatera om datum/tid så gör du det lättast med:
Session.LCID = 1053
alt.
<%@ LCID = 1053 %> överst på sidan.
Är det svaret på din fråga?
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg toha > Jag tror han menade formatering av t.ex. 2002-09-10 17:15:54 som funktionen Now() gärna returnerar, oavsett session.lcid. :)
jepp...precis vad jag menar ;)
tror man skriver så här för att få ut vecka:
DatePart("ww",now(),2,2)
men hur får man fram datum (Date) och tid (Time) ??
i formatet jag skrev ovan..
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg Du har svaret framför dig, du har t.o.m skrivit det själv:
response.write "Datumet är " & date() & " och klockan är " & time() & "."
:)
jo det vet jag ;)
men nu vill jag av en anledning göra på detta andra sätt...jag vet att det fungerar...men kommer inte ihåg hur man skriver...
fick fram sekund, dag med mera men inte Date och Time...
man kan skriva nått i den här stilen för att få fram t.ex. MINUTE:
=Minute(Now)
men..
=Date(Now) - funkar inte...
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg Jag fattar inte vad du vill åstakomma med det egentligen? Du kan ju inte direkt få fram tiden i minuter, såvida det inte gäller en jämförelse eller ett intervall mellan två tidpunkter/datum. Isåfall är det funktionen dateDiff du är ute efter.
Annars kan du ju använda det här för att få fram enbart minuterna ur time():
session.lcid = 1053
response.write Mid(time(), 4, 2)
Poffe Medlem sedan apr. 2002 2 743 inlägg Du kan ju alltid använda Right() och Left()
Datum = Left(Now, 10)
Tid = Right(Now, 8)
Är det så du menar?