GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg Hejsan!
Har en fråga här... det är så att jag har ett rätt så stort formulär och jag vill spara informationen i det formuläret i flera olika tabeller (4st) och inte bara i en,,, hur går jag till väga för att göra detta??? man ska ha flera connections men kan ngn visa med lite kod hur man ska gå till väga?
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg Du får använda flera SQL-satser. Fler connections är onödigt om du ska lägga informationen i samma databas.
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Undrar om jag har fattat frågan rätt...
Set objConn = Server.CreateObject("adodb.Connection")
objConn.Open "Provider=Microsoft.Jet........"
strSQL = "INSERT INTO tbltabell....."
objConn.Execute strSQL,,128
objConn.Close
objConn.Open "Provider=Microsoft.Jet......"
strSQL = "INSERT INTO tbltabell2....."
objConn.Execute strSQL,,128
objConn.Close
Set objConn = Nothing
osv....
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg set connect = server.createobject("adodb.connection")
connect.open "dsn"
connect.execute "insert into table1 ..."
connect.execute "insert into table2 ..."
connect.execute "insert into table3 ..."
connect.execute "insert into table4 ..."
Om du vill vara ordentlig så skall du göra alla operationer inom en transaktion.
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Ligger tabellerna i olika databaser?
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg tabellerna ligger i samma databas, och det stämmer som du säger man ska göra flera sql sattser fast en connection, hur åstakommer jag detta??
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg Läs LarsGs exempel. Han använder flera SQL-satser, men endast en connection.
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg jag gör på följande vis nu....
mySQL="Insert INTO table value ('" &blabla& "') "
ska jag sudda bort det där mySQL och skriva så här:
connect.execute "Insert INTO table(blabl) value ('" &blabla& "') "
???
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg Du behöver inte använda några variabler till det där. Gör som LarsG gjort i exemplet. Han har en förmåga att alltid ha rätt, den grabben :)
Ingen "suddning" krävs.
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg okidoki, tack för de snabba svaren, ska testa min lycka nu o se om det fungerar!