När jag skriver tex <%=date()%> så skriver den 2/2/00 Men jag vill att den skall skriva 2000-02-02.
För jag skall jämföra ett datum i en databas, och när jag gör det så i databasen skriver den datumet som 2000-02-02.
Hur ordar jag detta?
Det är så att jag skall göra en räknare. Och den plussar på 1 för varje som kommer till sidan, och det gör den WHERE datum = date() då tex.. så här ser min tänkta kod ut:
<%
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=d:\dmab\raknare.mdb"
SQLStmt = "UPDATE raknare SET antal = antal +1 WHERE datum = date()"
Connection.Execute(SQLStmt)
%>
Någon som har någon annan lösning på detta?
För det jag vill är att få daglig statistik, så att jag vet hur många besök just dom dagarna.
Datumet fixar du genom att sätta Session.LCID = 1053 längst upp på sidan... 1053 gör att datumen blir svenska...
<%
Session.LCID = 1053
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=d:\dmab\raknare.mdb"
SQLStmt = "UPDATE raknare SET antal = antal +1 WHERE datum = #" & date & "#"
Connection.Execute(SQLStmt)
%>
...sen tror jag att du skall lägga alla beräkningar utanför SQL-satsen...och du behöver inga () efter date... det är bara om du skall skicka med ett argument...
------------------
MVH / Vide
Min hemsida:vide.ods.org
...vad jag vet så finns det inga argument till date...däremot kan du använda date som ett argument, te.x:
<%WeekdayName(Weekday(date))%> skulle idag innehålla Wednesday... vet inte om det blir Onsdag om man har Session.LCID = 1053 men det är ju bara att testa...
...så nu har jag testat...och det funkar ju finfint... så har jag lärt mig nått nytt idag också... ;)
------------------
MVH / Vide
Min hemsida:vide.ods.org
[Redigerat av Vide den 02 feb 2000]
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e