du måste ha "dim connect" innan du skriver t.ex. "set connect = " eller nå sånt
option explicit problem
29 svar · 591 visningar · startad av voigtann1 · sida 2 av 2
Jo så kan du göra, men du kan inte skriva dim på samma variabel flera gånger.
Typ:
dim connect samt sen dim connect i din include också.
om man skriver in alla variablar in i en fil som man inkluderar e det bättre då typ å här
dim connect,recset
include file filen
Har rätt stora problem att förstå vad du menar, pellesvenne.
Förstår jag dig rätt är svaret: Ja. (?) :)
asså typ skriva in alla variablar i en fil och sedan inkludera det i en sida!!
e det bättre då?
Vad är meningen med det då? Du har ju inte samma variabler på alla sidor?
ja men jag har samma typ connect på default.asp
och sen inkluderat meny i default som har också connect då blir det konflikt hur ska jag göra då?
Nu känner jag en stor förvirring runt det här ämnet. ;) Jag kan försöka förklara.
En variabel kan bara dim:as en gång på samma sida, och det är inget undatagsfall ifall den dimmas i en include-fil på sidan eller i själva huvudsidan. Har du include-filer som dim:ar variablar, se till att försöka hålla koll på vad som dim:as var och vad de innehåller. Detta kan göras ganska enkelt om man strukturerar sin kod ordentligt.
Jag skulle nog inte rekommendera att dim:a alla variablar i en include-fil, det är onödigt slöseri med systemresurser om variabeln inte används samt kommer nog att ge upphov till problem i längden. Dessutom är det god sed att alltid dim:a variablar, högst upp på sidan där de används, med ett beskrivande namn som visar vad den innehåller. :)
Tillägg: Jag dim:ar alltid variablarna när VB-motorn skriker efter dem, eller innan jag använder dem, då jag vet vad de skall heta.
Om du t.ex skapar ett connection-objekt i en include fil, som du vill includera, så skall du dim:a t.ex. objConn i include-filen och sedan får du helt enkelt komma ihåg att (eller glömma bort :OO) att inte dim:a den senare i filen, vilket inte borde vara så svårt. :)