webForumDet fria alternativet

ASPupload - finns filen?

ASP

15 svar · 435 visningar · startad av roady

Medlem sedan jan. 2002473 inlägg
Frågan#1

Jag har ett stort problem...
Jag använder mig av ASPupload, Sitter jag och kör det lokalt på min egen dator (windows XP pro) så funkar allt hur bra som helst med uppladdning osv. Men när jag lägger upp scripten på den server där sajten sedan skall finnas (winsows NT server) så får jag inga felmeddelande, men när man sedan tittar efter så ligger inte bilden/bilderna i den mapp eller rättare sagt, filen finns inte på servern i huvudtaget,,,

Funderar ifall det kan bero på att jag har bestämt att man laddar upp bilden i serverns minne och sedan sparar nere den eller har någon en liten aning vad felet kan ligga eller hur man kan lösa det hela.???

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Gör det med FSO i stället.

Hur menar du då....
Att skippa ASPupload helt eller???

Nej det skall du inte, men du kan ju kolla om filen finns först med FSO.

filen=request("något")
Set Obj = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
If Obj.FileExists(filen) = True Then 
'Hurra, filen finns
else
'filen finns banne mig inte
end if

nja... Det är inte riktigt det som är problemet...
Jag har redan fixat med dynamsikt ID så att man inte kan få samma filnamn osv.
Problemet är att jag kan ladda upp utan felmeddelande osv, men filen läggs ändå inte på servern.

kan det vara något med brandvägg på servern som hindrar att man laddar upp filer i minnet???

Ja ha, jag kanske läste lite slarvigt :r
Men ladda upp filerna med FSO istället då.

jo det kan man ju göra, jag kan en del med ASP fast det är mycket överkurs för mig att få det att funka eftersom jag vet inte om det är 1 eller 2 bilder som skall laddas upp, sedan skall man kolla filstorlek, är det en bild osv.

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Det är överkurs för ca 99.8% av alla på wF skulle jag tro. :)

OveRRidE kan dock och han har lagt upp det här: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=45211

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Jag tycker verkligen att det liknar överkurs att använda ett "eget" script när man har en komponent installerad som ska fungera och lätt göra allt det man vill att den ska göra...

roady: Du är helt säker på att komponenten är installerad samt att alla sökvägar och liknande blir rätt på den "skarpa" servern?

Jupp, det skall vara korrekt installerat. Har dubbelkollat sökvägarna.
Kom på en sak som man kan testa, att ringa datateknikerna och be dem söka på hela serverdatorn efter de filer som jag försökt ladda upp. Tänkte att det kan också kanske vara ett Virusprogram som ligger och spökar!

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

overrides uploadscript ar suverant, anvand det... gor jag, dar kan du gora kontroller osa... te x filstorlek a allt...

Overrides uploadscript kanske funkar superbra, men jag behöver vid vissa tillfällen ladda upp 2 bilder och vissa tillfällen 1 bild och jag har inte de kunskaper att fixa sådant själv...

Undrar ifall någon vet vilket portnummer man använder för att skicka saker till servern... Tänkte eftersom servern har en bra brandvägg och de har inte tänkt från början att ladda upp saker till den så kanske den porten är stängd!!!

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Är du säker¨på att du & webbhotellet använder samma version av Aspupload? Ser på deras sida att man kallar på just "Uploading to Memory"-funktionen på olika sätt: http://www.aspupload.com/manual_memory.html
Kanske kan vara något.

Medlem sedan sep. 200153 inlägg

Hej på er...

Jag skulle nog kolla skrivrättigheterna på produktionsservern först av allt. Har du gjort det?

Porten som används är med största sannolikhet 80. Det är ju samma som själva siten servas på. Kan du surfa på siten, kan du också ladda upp grejer. De filer som ska laddas upp ligger i http-requesten, så brandväggen antagligen inte problemet.

Jag använde ASPupload(med ocx-prylen xUpload) i ett projekt förra sommaren och har grävt fram koden(och som vanligt får man ångra att man itne skriver kommentarer.. hmm.. Jag skriver till några nu.. )

' Det borde finnas en property som ger oss detta, men det fattade inte jag då tydligen... 
Function getExtention(fname)
	getExtention = Right(fname, Len(fname) - InStr(1, fname, "."))
End Function

On Error Resume Next

' skapa instans av objekt
Set objUpload = Server.CreateObject("Persits.Upload.1")

' Kolla hur många filer det är på g.
intCount = objUpload.SaveToMemory

' Skapa en sökväg, från roten på webservern
strPath = Server.MapPath("/dinUploadMapp") & "\"

' Loopa igenom alla filer
For Each objFile In objUpload.Files 
	strFileName = File.ExtractFileName
	strExt = "." & getExtention(fileName)
	objFile.SaveAs strPath & "file" & dittUnikaIdTyp & ext
Next

If Err.Number > 0 Then 
	Response.Write "Det sket sig nog typ..." & vbNewLine & vbNewLine & Err.Description
End If

Jag hade för mig att man kunde använda objUpload.Response eller . ServerResponse eller nåt sånt, för att kolla med komponenten vad den har för teori om vad som är fel, men nu hittade jag inte det i objektreferensen.. hmm.. skumt..

Det kanske kan vara så att min kod här inte utnyttjar alla nya grejer som finns i dagens version av ASPUpload, men konceptet är det samma. Den kanske dessutom utnyttjar utgående metoder och sånt också, men nya ASPUpload är bakåtkompatibel så de ska vara lugnt. Ta en titt i objektreferensen, så ser du att det finns en hel del roliga prylar att använda utöver detta.

En annan grej som kan skapa magknip och annat är om man glömmer enctype="multipart/form-data" i form-taggen.

Owella...

Det är väl allt jag kan bidra med typ...

Lycka till..!

::m

haha,...
fan va dum man är ibland... Tack för era eminenta svar!

Men det var som du sa MikeEast, skrivrättigheterna på mappen där man sparar filerna!!! så var det löst :birp

Medlem sedan sep. 200153 inlägg

Grymt att det löste sig..

Det där med .Response var rätt property, men fel komponent.

Jag kom ihåg det från ASPMail från ServerObjects, så där kan man använda det.. hehe..

::m

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)