Jag bytte ut min connectionstring mot
("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("Applicants.mdb"))
och det fungerade utmärkt.
Vad beror nu detta på ?!
12 svar · 326 visningar · startad av SPinckney
Jag har stött på ett väldigt skummt fel.
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Could not use '(unknown)'; file already in use.
Får jag när jag ska öppna en databas.
Säg nu att jag döper om databasen och hänvisar till den i sidan och refreshar så får jag samma sak ?
sen om jag refreshar ytterligare en gång så får jag felet
Unspecified error
Här är en del av min kod
<%
checkdate = request.form.item("App_DOB")
if checkdate = "" then checkdate = #01/01/1801#
if not isDate(checkdate) then response.redirect("InvalidDOB.asp")
for each MyItem in Request.Form
session(MyItem) = Request.Form.Item (MyItem)
next
Function PopulateData(Area)
dim i
dim rstLanguage
dim TotalLanguages
Set Connect = CreateObject("ADODB.Connection")
[b]Connect.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("Applicants.mdb")[/b]
Set rstLanguage = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
sql = "select * from skills where skilltype = '" & Area & "'"
rstLanguage.Open sql, Connect, adOpenStatic
while not rstLanguage.EOF
if i/3 = i\3 then
if i<>0 then
%>
Jag bytte ut min connectionstring mot
("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("Applicants.mdb"))
och det fungerade utmärkt.
Vad beror nu detta på ?!
Kan det vara så att du hade access öppet när du trixade med skriptet? Då brukar det stå så. Jag tror att det fungerade andra gången pga. att du hade stängt ner din db. i access. :)
red. Håller med Jesper T
Ekar det här eller... ;)
Öhh nej, varför tror du det? :D
Nej det har inget med saken att göra. Jag fick samma fel på alla sidor gång efter gång även fast databasen var nedstängd. Sen när jag bytte connectionstring så fungerade det utmärkt. Jag testade dessutom idag med att byta tillbaka till den gammla connectionstringen men då fick jag samma fel som förut.
Jag hade själv en hel del liknande fel när jag körde med ACCESS DRIVER istället för jet
Som jag sagt innan, använd OLEDB. ;)
Jo jag kommer använda det i framtiden. Men vore ganska intressant att veta varför det inte fungerar med Access Driver.
Lookie lookie vad farbror MSDN tar fram. :)
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q174943&
MSDN skrev:
This error can occur when the database is open in Access.... At a minimum, the account being used needs Create, Destroy, Read, Write to work with the .ldb file. Specific permission can be applied to the database to limit access.
Jag har också läst detdär men det stämde inte riktigt för mig.
This error can occur when the database is open in Access. Den va aldrig öppnad i Access.
the account being used needs Create, Destroy, Read, Write to work with the .ldb file.
Jag hade satt Full Control på Everyone när jag testade.
Aja det fungerar varjefall med OLEDB. E väl tur det ;)
A, ja, det där har vi hört förut... ;)