webForumDet fria alternativet

Database or object is read-only.

7 svar · 190 visningar · startad av SPinckney

SPinckneyMedlem sedan juli 2002104 inlägg

Tjena.

Jag har ett addscript där man går igenom 5 steg.
Det är alltså 5 sidor.

Första sidan öppnar databasen för att den hämtar ut data till nästa sida osv osv. Sen på sista sidan ska man adda data i samma databas som man öppnade i första sidan.

Men problemet blir att den öppnas exclusivly så det blir read-only på den när datan skall matas in.

Hur ska jag lösa detta?

Ska jag stänga databaskopplingen på sista sidan och sen öppna den igen och mata in datan ?

Varför den måste vara öppen på dom första sidorna är för att data hämtas från den och generar vissa val man kan göra när man lägger till folk.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Först och främst; är mapp- och filrättigheter tillräckliga på databasfilen och mappen databasen ligger i?

Ja det är jag 100% säker på eftersom den hämtar data ifrån den på sida 1 - 4 och det fungerar bra men det är sida 5 där datan sen matas in som det blir problem att inserta eftersom den blir read-only pga dom föregående sidorna

Hämta är inte samma sak som skriva...

Vilka rättigheter är satta för användaren IUSR_datornamn på mappen?

Kan du göra en insert från den första asp-sidan?

(Man ska alltid stänga databaskopplingar när man är klara med dem, men det brukar inte bli så här av att man inte gör det)

Det är fulla rättigheter till den.
Jag gör en selectsats per sida fram till sida 5 där gör jag en insert och update och det är då den klagar.

Hela strukturen är ganska kasst gjord. Den öppnar en connection på första sidan sen lagrar den connectionen i session. Jag ska nog öppna den och sen stänga den på varje sida där den används så fungerar det nog. Som OveRRidE och emission tipsade om.

SPinckney skrev:

Den öppnar en connection på första sidan sen lagrar den connectionen i session.

Arrgh! Ja, börja och ändra det...

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Ska jag stänga databaskopplingen på sista sidan och sen öppna den igen och mata in datan ?

Det låter vettigast, ja.

SPinckney, gör så här: Skriv i en punktlista, sida för sida, vad som händer i dessa fem steg. Vilket händer på vilken sida. Var exakt öppnas connectionobjektet och var stängs det?

Om du presenterar det så, kanske vi har en chans att förstå hur ditt script fungerar och även lösa ditt problem. ;)

Och gärna lite kod också. :)

Jag gör som jag skrev innan. Öppnar den och stänger den på varje sida. Då är jag säker på att det kommer fungera. Stöter jag på några probbs efter det så hör jag av mig.

Tack så mycket :)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)