webForumDet fria alternativet

Uppdatera varukorg...

ASP

4 svar · 418 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Hej !

Hur gör jag om jag vill att min varukorg ska uppdateras automatiskt så fort något läggs i den ?? Jag har korgen liggandes i en frame och produkterna i en annan...

------------------
// BIRE
http://bire.cjb.net
bire@telia.com

Medlem sedan dec. 199932 inlägg

JO, jag hade samma problem som dig bara för några dagar sedan.....
Jag har tyvärr ingen kod att ge dig just nu(Sitter hemma, har allt på jobbet). Jag antar också att du har vaukorgen på samma sida, bara i en annan frame. Jag löste det ialla fall genom att jag la koden som lägger till varor överst i korg dokumentet, på såsätt körs ju hela den filen när du lägger till varor. Hoppas dethär hjälper dig...

------------------
/Artic

[Redigerat av Artic den 06 jan 2000]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Men... Borde det inte gå på nått enklare sätt ?
Här är koden för "submit" knappen:

<input id="submit1" name="Lägg i din korg" ('<%= RS("Produkt") %>')" src="images/buyit.gif" name="I1" alt="Lägg i din korg" border="0" type="image" OnClick="this.blur()";>

Jag tycker det borde gå med en href eller en OnClick eller nått sånt, men det kanske inte är så enkelt ?

Jag testade med att lägga koden som lägger till varor överst i korg dokumentet, men det blev bara ett felmeddelande: syntaxfel i insert into.....

Jag blir snart galen på denna shop...
Finns det ingen vettig svensk ASP guide på nätet ?

------------------
// BIRE
http://bire.cjb.net
bire@telia.com

Medlem sedan dec. 199932 inlägg

Jo, jag vet. Jag provade också att använda on klick osv, men problemet är att när du klickar har ju inget lagts i korgen så om man uppdaterar den då så är det inga ny varor i den....

------------------
/Artic

Medlem sedan dec. 1999707 inlägg

Jag har använt mig av samma modell - artiklar i en ram och kundkorgen i en annan. I artikel-ramen har jag helt enkel en länk som ser ut så här:

<a href="kundkorg.asp?method=add&artid=128" target="kundkorg">KÖP</a>

Method är vad som skall göras med korgen, i det här fallet lägga till en artikel.
Artid är den artikel som skall behandlas (läggas till).

Sedan kontrollerar jag bara de querystring som följer med i kundkorgs-sidan.

På det här sättet kan jag iofs bara lägga till en artikel i taget men om jag vill kunna lägga ställa in det i ett formulär kan man tänka sig att man för ett formulär för varje artikel som innehåller:

<form method="POST" action="kundkorg.asp?method=add" target="kundkorg">
<input type="text" namn="art128">
<input type="submit">
</form>

Där "art128" anger vilken artikel det gäller samt hur många. Lägg märke till querystring:en i action-attributet.

Kan skicka koden om det inte går upp ett ljus...

------------------
/ Torbjörn Hansson

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)