Jag är inte säker på att denna tråd ligger på rätt ställe, då jag inte riktigt vet var felet ligger.
Det är så att jag har varit med och byggt ett system i ASP där ca: 1000-2000 användare går in per dag och rapporterar diverse brister inom företaget samt att folk går in o hämtar ut rapporter varje dag, och systemet fungerar superbt när det är ett lågt antal användare inne, men vid 14-15 tiden så kommer ungefär 70% in och ska rapportera samtidigt. Då går allting åt pepparn, det går segt och var 4:e gång man går in på en sida där vi hämtar uppgifter från databasen (nästan varje sida) så får jag felmeddelandet:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80004005'
[DBMSSOCN]General network error. Check your network documentation.
Var kan detta fel ligga? Tror ni att det är webservern eller asp:n, det borde inte vara det eftersom den skickar väl bara en fråga till SQL-servern som skickar svar, felet borde ligga i SQL-servern, men av tidigare mätning att döma så är den inte mycket ansträngd överhuvudtaget, ligger mellan 10-15%
Min teori är att det har någonting att göra med OLE DB:n, vi kör inte mot ODBC för att det blev strul med installationen.
Jag hoppas ni förstår ungefär vad jag menar, vad jag vill veta är om ni har en aning om var felet kan ligga, och om ni vet och kanske till och med varit med om detta så skulle det vara jätteroligt om ni skulle kunna bifoga en lösning på problemet.
Till rapporterna borde ni använda er av stored procedures om ni inte gör det. Överbelastningsfel är lätta att avhjälpa genom att skapa frågorna i SQL och sedan anropa dem med namnet på frågan i asp.
Att det skulle vara OLE DB som orsakar dettta har jag svårt att tro. Det finns iofs många olika sätt att skriva connection på men jag tvivlar ändå.
Vi kör lite tester just nu, och det verkar, enligt vad vi tror, bero på att det är något strul med de Stored Procedures vi har, som att SQL låser hela databasen när den jobbar med just vissa procedurer. Verkar mycket underligt, men det har nog med locks att göra...
Någon som har mycket erfarenhet om sådant?
Tack för tipset CatZ förresten!
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e