i-orMedlem sedan nov. 2001294 inlägg Jag har hört att man ska deklarera RecordSets innan man anropar dem, gäller detta även Request.Form och Request.QueryString?
Om man har en loopsats kan man inte stänga RecordSetet innan alla anrop har gjorts. Tjänar man på att deklarera även då (det känns som att det blir onödigt mycket kod)?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det är alltid en fördel att ange alla variabler som du använder i ett dim statement. (Och att sätta option explicit överst på sidan så att man får fel om ett variabelnamn inte finns med i ett dim statement.)
Request är ett fördefinierat object som man inte skall deklarera.
Det där med loop förstod jag inte.
i-orMedlem sedan nov. 2001294 inlägg Nu är jag som svamlar med begreppen. :(
Jag menade inte deklarera utan att lägga in värdena från RecordSeten (och Request.Form och Request.QueryString) i en variabel (?) innan man anropar värdena.
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg Men jag förstod det, tror jag iaf.. :) Man tjänar inte på att dimma så, och det går ju heller inte som LarsG skriver. Man kan inte stänga innan alla anrop gjorts.
i-orMedlem sedan nov. 2001294 inlägg Nej, nu blev det väldigt fel det här, allt pga att jag nämnde ordet deklarera som inte alls hade med saken att göra.
Kod fungerar alltid bra i pedagogiskt syfte. :-)
Jag har hört att man ska göra så här:
<%
RecSet.Open...
a = RecSet("a")
RecSet.Close
Response Write a
%>
Min fråga var om a = RecSet("a") var onödigt i dessa fall:
<%
a = Request.Form("a")
Response.Write a
%>
<%
a = Request.QueryString("a")
Response.Write a
%>
<%
RecSet.Open...
Do While Not RecSet.EOF
a = RecSet("a")
Response.Write a
RecSet.MoveNext
Loop
RecSet.Close
%>
Nu hoppas jag att alla förstår. :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg oki doki.
Det är bara i vissa fall, som när man hanterar värden från PM/memo/lob- kolumner, som man måste flytta värdet till lokala variabler om man vill kunna referera dom flera gånger.
I dina fall är det inte motiverat att flytta värdena.
Det är visserligen mer kostsamt att hämta värden från ett objekt som request jämfört med att ha en variabel men det är inte sådant man skall optimera. Tvärtom så tycker jag att det förekommer alldeles för mycket mellanlagringar av intermediära resultat. Sådant hanterar en kompilator bättre.