fjuriMedlem sedan dec. 199970 inlägg Hejsan!
Jag har 2 ASP frågor som jag hoppas någon har svaren till.
-
Om jag vill sortera olika poster i en databas efter första bokstäven i kolumnen "namn", hur ska då koden se ut.
Jag ska alltså ha en alfabetisk lista (a, b, c, d, e, f... osv) där bokstäverna är länkar till lista där namnen har den aktuella bokstaven som första bokstav i namnet.
-
Jag har en sida där man får bocka för några kryssrutor, t.ex. "1", "2", "3".
Därefter registrera man följande plus en hel del andra värden, till en databas. När jag sedan ska visa resultaten så vill jag sortera ut dessa poster efter vilka värden man angett i kryssrutorna.
Så exempelvis på sidan där jag vill visa alla som har 2, så ska alla som har två hittas och visas upp.
Om man angett fler värden än, i detta exempel, 2 , så ska även de visas på sidan. Det ska även gå att göra vice verse, att om man väljer 1 så ska alla som har kryssat för 1 visas... osv...
Hoppas ni förstår hur jag vill ha det i min luddiga förklaring :|
All hjälp uppskattas!
------------------
Mvh
/Andreas P
fjuriMedlem sedan dec. 199970 inlägg Tillägg... kom på lösningen till fråga 1 :)
Det ser ut nånting så här t.ex.:
SELECT namn From Users Where namn LIKE 'S*'
Alltid skönt att hitta lösningen! :e
------------------
Mvh
/Andreas P
tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg Jo men då får du ju göra ett anrop till databasen för varje initialbokstav. Ca 30 anrop för en sida? *god middag, var god skölj*
Skulle föreslå att man plockar ut allting i bokstavsordning och sedan skriver: "<a name="#A">Bokstaven A</a>" för den första posten till varje initialbokstav.
------------------
/ Torbjörn Hansson
fjuriMedlem sedan dec. 199970 inlägg Hmm... jo, men tanken är att en ny sida ska komma upp för varje bokstav. Så allt ska inte placeras på en enda sida. Har du någon lösning på att göra detta 'automatiskt' med ASP script?
------------------
Mvh
/Andreas P
tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg Det var en annan femma... :)
Då skulle man kunna tänka sig att man använder sig av en querystring som anger den initialbokstav som man vill lista. Koden skulle kunna se ut så här:
===============================================================
...
dim bokstav
bokstav = request.querystring("bokstav")
SQL = "SELECT * FROM tabell WHERE namn LIKE """ & bokstav & "%"";"
set objRec = objConn.execute(SQL)
while NOT objRec.eof
response.write objRec("namn") & "<br>"
objRec.MoveNext
wend
...
===============================================================
(Obs. Ni vet väl att två dubbla citattecken i följd INUTI en sträng blir ETT dubbelt citattecken.)
Själva länkarna till sidan med koden här ovan skulle således se ut så här:
<a href="sida.asp?bokstav=A">Bokstaven A</a>
<a href="sida.asp?bokstav=B">Bokstaven B</a>
<a href="sida.asp?bokstav=C">Bokstaven C</a>
osv.
------------------
/ Torbjörn Hansson
fjuriMedlem sedan dec. 199970 inlägg OKEJ! Ser bra ut, som vanligt Toha :)
Får testa det, sen återkommer jag om det är nåt jag undrar över.
*Bockar och bugar*
------------------
Mvh
/Andreas P