i-orMedlem sedan nov. 2001294 inlägg Jag skulle vilja att någon kunde reda ut några funderingar jag har.
Vad är egentligen bäst, RecordSet vs. SQL (t ex prestandamässigt)?
Jag tror att jag har läst att RecordSet.AddNew inte stöds av MySQL, är det därför en del använder INSERT INTO i SQL-satser eller har det någon fördel jämfört med RecordSet?
Om man ska programmera så bra som möjligt ska man då helt utesluta RecordSet eller har det någon fördel någon gång?
Tack på förhand!
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Jag tycker det är lättare att använda SQL satserna istället, men det finns mer avancerade ADO lösningar. Jag har sett några riktigt snygga saker folk gjort med ADO.
Tror inte det spelar så stor roll i slutändan, men det sägs ju rent allmänt att SQL är mer tillförlitligt ;)
Den stora massan säger ju att man ska använda SQL. Men jag tycker ADO är väldigt trevligt.
SQL är ju mer prestandasnålt, men det är oftast inte sparningar man gör mest. Och har man nån nersparning till databasen som görs ofta så kan man ju använda SQL för just den. :)
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg SQL är enklare att greppa. Efter dryga tre år av dagligt hackande fattar jag fortfarnde inte poängen med addOptimistic och addPessimistic.
SQL rockar fett även på platformar som inte Microsoft härskar över.
SQL är som vanlig Engleska och det gillar jag. Inte massa andra underfundiga klurigheter utan rakt på sak, right on target.
SQL = "A Little less conversation, a little more action."
Conn.Execute (SQL)
wow....
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Jag skulle nog använda SQL om det bara handlar om DELETE, UPDATE, INSERT INTO osv...
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg
Ecplise skrev:
Conn.Execute (SQL)
:e :e
Håller med dig till fullo, Eclipse. Lär man sig SQL kan man hålla på med det i vilket språk som helst (ASP, PHP, .NET etc.) och förstå principen. Det känns onödigt att börja lära sig nya saker för varje programmeringsspråk som man i så fall skulle kunna från början.
Sen att det blir mindre kod och prestandasnålare är ju bara ett plus.
Jag har använt rs.MoveNext varianten en gång faktiskt. Då var det bra att veta att man kunde använda ADO på ett enklare sätt än med SQL-satser.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Eclipse skrev:
Conn.Execute (SQL)
Right on target, captain!
Jag kan nog inte säga det mycket bättre själv.
Mvh,
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Behöver man låsa poster, eller stega fram och tillbaka så är recordset ett måste.
Att det blir mindre kod med SQL behöver definitivt inte vara sant. Har man mycket man ska lägga in i datbasen så måste man då skriva en mycket lång SQL. Eller rättare sagt två. En för INSERT och en för UPDATE.
Med ADO kan man enkelt loopa in allt i databasen.