Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg När jag fyller i mitt rätta lösen så visas selectelisten men om jag väljer något ur den så kommer lösenordsrutan upp igen, vad gör jag för fel i koden?
<%
Response.Cookies("password") = request.form("password")
pass=Request.cookies("password")
If pass="Admin" then %>
<form name="form1" method="post" action="pagemake_adm.asp?">
<select name="ID" onChange="submit(this);">
<option value="" selected>Välj en sida</option>
<%
'Open connection
set ani = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
ani.Open "Pages", "DBQ=" & Server.Mappath("/******.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};"
Do While not ani.EOF
response.write"<option value='"&ani("ID")&"'>"& ani("NAME")&"</option>"
ani.MoveNext
Loop
ani.Close
set ani = Nothing
%>
</select>
</form>
else
'gör ngt
end if
Vet inte om jag förstår rätt, men vad händer ifall du ändrar "action" i form-taggen? Är det rätt action som står där?
Vet inte om det är du som inte klistrat in koden fullständigt men den borde väl säga ifrån att du inte har kapslat in "else & end if"-koden (<% %>).
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Vet inte om jag förstår rätt, men vad händer ifall du ändrar "action" i form-taggen? Är det rätt action som står där?
Vad skall det stå då? Formuläret skall vara på samma sida som allt annat (pagemake_adm.asp), vad skall stå i action då? Nu har jag: action="pagemake_adm.asp"
Problemet är att när jag väljer i selectlisten när jag har "kommit in" så kommer lösenordsrutan upp igen, det är ju inte så kul. :(
Vet inte om det är du som inte klistrat in koden fullständigt men den borde väl säga ifrån att du inte har kapslat in "else & end if"-koden (<% %> ).
Detta är bara gjort i en hast till WF, det stämmer annars.
pontaMedlem sedan juli 200237 inlägg Du måste skicka med password igen eftersom du gör en koll om det är rätt password, lösningen du använder är väl kanske inte så bra, men för att den ska fungera ska fu lägga till
<FORM...
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="password" VALUE="<%=request.form("password")%>">
...</FORM>
OBS! Du måste lägga in hidden fältet inne i deitt formulär.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg
lösningen du använder är väl kanske inte så bra
Hur tycker du att jag skall göra då?
Tack i alla fall för ditt svar!
pontaMedlem sedan juli 200237 inlägg Jag vet förstås inte vad du har för syfte med din sida, men jag förstår inte riktigt vad du gör med cookien? En bra/bättre lösning är att kolla användarnamn och lösenord mot din databas och sedan sätta en session variabel när du lyckats logga in. Sedan kan du kolla om den session variabeln är ok eller inte utan att fråga databasen hela tiden. Sen tycker jag att
If pass="Admin" ....
ska bort, använd istället en column i databasen för att avgöra om man är admin eller inte, du kan tex ha en session variabel som anger vilken access nivå användaren har.
Har inga bra exempel tyvärr, men kommer jag över några återkommer jag. Det finns många sätt, men att använda en databas är en ganska bra och rel. enkel lösning! :)
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Tack då! (kakan behövdes ju inte, så jag plockade bort den)