ulsyMedlem sedan aug. 2002121 inlägg Har fått "Uploadscript utan komponent" från OveRRidE.
men hur använder jag den?
Kan man skicka upp bildfiler till en MySQL-bas med hjälp av den?
Var lägger jag in anslutningsuppgifter, tabellnamn mm?
Hoppas få detta att fungera då jag prövat både det ena och det andra. Kunskapen är ju inte överlägsen. :q
ulsyMedlem sedan aug. 2002121 inlägg Finns det ingen.....
.....som kan ge lite råd i detta problem?
Jag skulle vara otroligt tacksam om någon med mer kunskap än mig kollade på detta. ;)
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Givetvis kan du skicka upp bilder till din server, det är det scriptet går ut på. :) (Såvida du har skrivrättigheter i mappen, vill säga..)
Har du testat att köra filerna som de är, så att du får en uppfattning om hur de funkar?
Vilken typ av databas du använder är egentligen irrelevant; filerna hamnar ju ändå på servern (som fysiska filer) och inte i själva databasen.
Scriptet laddar ju upp filen till den sökväg som är angiven i koden (det hittar du ganska lätt) och om du sedan vill lägga till t.ex. filnamnet i ett fält i databasen, får du ju hämta det med variabeln filename som du kan få i filen outputfile.asp.
Alltså; lägg till nåt liknande det här i slutet av outputfile.asp:
strPath = "/data/databas.mdb"
session("username") = "Stefan" 'användarnamn
set conn = server.createobject("adodb.connection")
conn.Open ("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath(strPath))
conn.execute("INSERT INTO tableUser (fileName) VALUES ('" & filename & "') WHERE userName = '" & session("username") & "'"),,128
set conn = nothing
Typ. :)
ulsyMedlem sedan aug. 2002121 inlägg Jag har fått det att fungera så långt att jag kan ladda upp filer till en mapp på serven, men det jag är ute efter är att ladda filen in i en blob i MySQL.
Kan man det?:OO
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Ja.
Som jag sa ovan; spara en sökväg till filen i databasen som du använder senare för att visa/ändra filen.
ulsyMedlem sedan aug. 2002121 inlägg Ursäkta min okunskap, men kommer inte filen att ligga i mappen på serven istället för att ligga som en binär post i basen?
det blir väl endast sökvägen som lagras i basen?
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg OveRRidE, med ASPUpload kan man spara filerna I databasen med hjälp av blob, det är vad han är ute efter....
ulsy jag vet inte om detta hjälper mene... här e lite iaf
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RS.Open "Tabellen", "Connect", 2, 2
For Each File In MyUploader.Files.Items
RS.AddNew
RS("FilNamn") = File.FileName
RS("FilStorlek") = File.FileSize
RS("FilTyp") = File.ContentType
File.SaveToDatabase RS("filedata")
RS.Update
Next
RS.Close
%>
Du kan väl testa lite, kolla gärna servern också ifall filerna bara sparas i samma mapp som databasen eller om de hamnar i databasen.
Skriv gärna något här när du vet så andra kan få nytta av kunskaperna :P
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Mmm fast min variant stöder även Access :)
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
OveRRidE, med ASPUpload kan man...
Jepp, men frågan var visserligen om det gick tillsammans med 'mitt' script. Vilket det i dagsläget inte gör. ;)
ulsyMedlem sedan aug. 2002121 inlägg Tack för hjälpen!
Nu har jag lite att fixa med, återkommer med resultat.
:stud
ulsyMedlem sedan aug. 2002121 inlägg Nu fungerar det PERFEKT!
Jag följde Pace råd och hittade DWAMUploader som verkar fungera perfekt, även för mig med låg kunskap.
Man kan ladda filer till server eller direkt in i MySQL.
TACK FÖR HJÄLPEN :birp
http://www.dwam.net/mysql/asp_myodbc.asp
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg
CatZ skrev:
Mmm fast min variant stöder även Access :)
Som det stod i tråden jag länkade till så är det .AppendChunk man ska använda för att lägga till data, oberoende av databas.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Pace skrev:
Som det stod i tråden jag länkade till så är det .AppendChunk man ska använda för att lägga till data, oberoende av databas.
Ser ingenting om oberoende av databas i den tråden....
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg
CatZ skrev:
Pace skrev:
Ser ingenting om oberoende av databas i den tråden....
Nej, jag skrev att det är AppendChunk man ska använda, vare sig man har Jet/Access eller MySQL.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Pace skrev:
Tack så mycket! Fungerar kanon! :)
[r] Upptäckte att det var oField.AppendChunk FileData jag behövde för att lägga in fildata ...
tyckte det var lite skumt att använda INSERT INTO i SQL :OO :birp
Var det det du menade ? :)