webForumDet fria alternativet

Två med samma namn

ASP

2 svar · 229 visningar · startad av leniz

Medlem sedan aug. 2001676 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har problem igen. Måste jämföra StugID mellan två tabeller i min sql sats men då blir det knas när jag ska skriva ut det, gissar att det beror på att den inte vet vilket StugID den ska ta fast det är exakt samma ID. Kan man på nåt vis skriva ut värdet i recordsetet och specificera från vilken tabell det ska komma eller så? Någon annan ide?

sql = "select Stugor.[Namn], Stugor.StugID, v_alla_detaljer.StugID, v_alla_detaljer.Bild, Stugor.antalBadd, Stugor.Manad, v_alla_detaljer.kontaktperson, v_alla_detaljer.ortnamn, v_alla_detaljer.län from v_alla_detaljer, Stugor where v_alla_detaljer.StugID = Stugor.StugID and Stugor.Ar=true and Stugor.Aktivera=true order by " & ordning

Senare i koden när jag skriver ut värdet med
<a href="stuga.asp?stugid=<%=rs2("StugID")%>">
så får jag felmeddelandet att det inte går att hitta.

Koden fungerar dock på min dator med pws men inte när jag laddar upp den på mitt webbhotell.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Du får ange alias på de fälten.

sql = "select Stugor.[Namn], Stugor.StugID AS StugID1, v_alla_detaljer.StugID AS StugID2

Sedan refererar du till StugID1 och StugID2 istället.

Och vad för felmeddelande får du när du kör på servern? Kan det inte vara så att SQL-frågan levererar ett tomt recordset på servern men inte på din maskin?

Mvh,

Medlem sedan aug. 2001676 inlägg

Hej!

Tack nu fungerar det =)

SQL frågan levererade inte ett tomt recordset, den förstod visst bara inte vilket id jag menade...

Mvh Lena

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)