CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Hur ska jag bära mig åt för att tilldela följande värden dynamiskt?
arrLank = Array("<a href=kalender_stor.asp?id=" & iId & ">" & iTitel & "</a>")
Alltså för varje iId och iTitel som finns i databasen ska det skrivas till arrayen.... hur gör man ?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Man använder metoden getrows
set rs = connect.execute(query)
if not rs.eof then
arr = rs.getrows()
'
end if
Då får du en två-dimensionell array med alla poster som returneras från selectfrågan.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du kan också använda en vanlig array, som du dynamiskt ökar storleken på i din loop. Exempel:
dim varArray(0)
intCounter=0
while not rs.eof
intCounter = intCounter + 1
Redim Preserve varArray(uBound(varArray)+1)
varArray (i) = rs("fältet")
rs.movenext
wend
När du sedan loopar ut din array, kan du börja på index 1, eftersom ovanstående kod lämnar första platsen tom.
Mvh,
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Ska testa båda förslagen några gånger för att lära mig ;) tack men LarsG hur skriver jag sedan ut informationen då ?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg rezponze.write arr(0,0) 'första kolumnen i första raden
rezponze.write arr(1,1) 'andra kolumnen i andra raden
rezponze.write
Är rezponze ett nytt objekt för senaste skriptmotorn :q §e
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Aha, så du menar att jag ska plocka ut första och sista posten med LBound och UBound och sedan göra en loop på det då typ
Dim strSQL
strSQL = " SELECT *"_
& " FROM Kalender"
set rs = dbcom.Execute(strSQL)
Dim arrLank, iFirstRec, iSistRec, iFirstFalt, iSistFalt
If Not rs.EOF Then
arrLank = rs.getrows()
iFirstRec = LBound(arrLank, 2)
iSistRec = UBound(arrLank, 2)
iFirstFalt = LBound(arrLank, 1)
iSistFalt = UBound(arrLank, 1)
End If
For I = iFirstRec To iSistRec
response.write "<br>"
For J = iFirstFalt To iSistFalt
Response.Write arrLank(J, I) & vbcr
Next
response.write "<br>"
Next
Då ska vi se om jag lyckas plocka ut bara de delar jag behöver i min söta lilla loop ;)
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Det fungerar inte riktigt som det ska x( @nders? hur menar du med skriva ut så kan jag starta på 1 ?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg for i = 1 to ubound(varArray)
response.write varArray(i)
next
Någonting sånt.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg grmbl jag har alltid varit värdelös på matte och formler :x
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Feltyp:
Körningsfel i Microsoft VBScript (0x800A000A)
Matrisen är fast eller tillfälligt låst.
/TMPfo0bq1rj2k.asp, line 77
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Alla mina problem härrör från att jag skrivit order by fel fältnamn Så nu ska jag nog inte ha några problem §e