nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg Hej!
Jag slumpar fram EN artikel genom koden:
<%
Set Connect2 = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect2.Open Application("Nyhetsdatabasen")
SQL = "select count(*) AS count_texts from Allt"
Set RS_count_texts = Connect2.Execute(SQL)
Randomize
vilkentext = Int(rnd*RS_count_texts("count_texts")) -0
SQL = "Select * from Allt"
Set RSdbase = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RSdbase.open SQL, Application("Nyhetsdatabasen")
RSdbase.Move vilkentext
id = RSdbase("id")
rubrik = RSdbase("rubrik")
response.Write id & ": "
Response.Write rubrik
Connect2.close
Set Connect2=nothing
%>
Denna kod slumpar fram 1 rubrik. Jag vill slumpa fram minst 5 st samt att de artiklar där fältet "Visa" (True/False) är =False inte får visas! Hur gör jag detta enklast?
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg <%
for iSlinga = 1 to 5
response.write id & " "
response.write rubrik
next
%>
kanske kan funka ?
nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg nope, då får jag se samma 5 gånger istället..
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Lite otestad kod som du kan utgå från.
<%
Set Connect2 = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect2.Open Application("Nyhetsdatabasen")
SQL = "Select id,rubrik from Allt where not visa"
set rsdbase = connect2.execute(sql)
if not rsdbase.eof then
Randomize
arr = rsdbase.getrows()
items = ubound(arr,2) + 1
noRandoms = 5
if items < noRandoms then noRandoms = items
for i = 1 to noRandoms
ind = Int(rnd*(items-i+1))
response.Write arr(0,ind) & ": "
Response.Write arr(1,ind) & "<br>"
arr(0,ind) = arr(0,items-1-(i-1))
arr(1,ind) = arr(1,items-1-(i-1))
next
end if
Connect2.close
Set Connect2=nothing
%>
nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg Tack ska du ha! Fungerade utmärkt. Har du en liten asp prosessare i skallen? ;)
Hur kommer det sig att du döpt kopplingen till Connect2?
Det är inte så att duanvänder två kopplingar? Gör inte det!
:)
nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg Nope, fick koden från ett exempel härifrån och där stod redan Connect2 så jag brydde mig inte om att ändra det...
nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg En till sak, om jag bara vill slumpa fram de rubriker som skrivits den senaste månaden, den senaste veckan eller typ igår. Hur gör jag då? Datum och tid sparas i formatet "2002-08-27 14:15:25" och fältet heter "datum"..
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Access-specific kod
-- dagens datum
SQL = "Select id,rubrik from Allt where not visa and datediff('d',datum,date()) = 0"
-- en vecka
SQL = "Select id,rubrik from Allt where not visa and datediff('d',datum,date()) < 7"
-- månad
SQL = "Select id,rubrik from Allt where not visa and datediff('m',datum,date()) = 0"
Om du använder datatypen datetime (som man ska) för kolumnen så sparas datum inte enligt det format som du beskrev.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Vad menar du LarsG ? Jag är själv ganska nyfiken på detta då jag ska göra om ett nyhets system ;)
LarsG skrev:
-- månad
SQL = "Select id,rubrik from Allt where not visa and datediff('m',datum,date()) = 0"
Detta gör vad ? hur kan jag använda det till mitt nyhetsarkiv och till at visa alla nyheter den månaden som är aktuell på hemsidan?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det tar fram de poster där visa = false och där datumet inte skiljer sig med mer än en månad från dagens datum
nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg kolumnen är Date/Time och Default Value är =Now()
Är det inte bra menar du?
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Det beror väl på vad man ska använda det till, men jag tycker det är mycket smidigare att göra
- år (tal)
- månad (tal)
- dag (tal)
- Tid (kort tid)
Tycker att man får lite störe valmöjligheter när man som jag inte är något proffs :)
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg Lägg allt i samma kolumn. Busenkelt att plocka ut det man vill ha ändå... :)
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Hur? ;) Jag försökte med mitt nyhets arkiv men det ville inte alls :x
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Använd datatypen datetime.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Jag löste det faktiskt §e så nu har jag bara ett fält som heter Datum :e :e :e Måste med sanning påstå att datum, tid hanteringen i vbscript är i det närmaste komplett!