webForumDet fria alternativet

skicka värde till server.execute?

8 svar · 239 visningar · startad av Eclipse

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

index.asp
<%
dealer = "true"
xxx = "hello world!!"
server.execute("execute.asp")
%>
execute.asp
<%
' ## TEST OF SERVER.EXECUTE
response.write "xxx= " & xxx
response.write " dealer= " & dealer
response.write "<BR><H1>HAHAHAH!!!</H>"
%>

Jag har testat lie olika varianter varav ovanstående är en.
Jag testade även
server.execute("execute.asp?xxx=hello world!!&dealer=true")

Det fungerade inte heller. Hur gör jag för att skicka ett värde till server.execute?

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Testa detta:

execute.asp
<%
' ## TEST OF SERVER.EXECUTE
response.write "xxx= " & request.querystring( "xxx" )
response.write " dealer= " & request.querystring( "dealer" )
response.write "<BR><H1>HAHAHAH!!!</H>"
%>
Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Du får nog lägga det i Session.

Sessions... Jag har lite svårt för session i detta läget men det kanske är jag som måste se över min attityd!? :-)

Vide; Jag trodde att request.querystring var en finare variant av bara request... ??

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag har nog tvärtom, svårt för Server.Execute... ;)
Vill du skicka in värden så blir det nog Session du får använda.

Request går att använda istället för Request.QueryString. Men Request.QueryString är snyggare att skriva när man vet att värdet kommer från en QueryString. Sen så vinner man väl lite prestanda också... :)

Funkade det med Request.QueryString?

Server.Execute fungerar ju precis som vilket anrop till en sida som hellst, resultatet skickas sedan till sidan som anropade med Server.Execute, därför borde det fungera, eller snarare så vet jag att det fungerar, för jag använder det själv på webeye.nu... ;)

Jag har nog missippfattat hela poängen med server.execute. Vad jag ville var att samla viss kod på ett ställe och sen exekvra den från olika ställen från webbplatsen.

Jag producerar en produktionswebbplats där man som admin bland annat ska kunna slänga poster. Det finns ingen specifik vy för detta utan man gör det lite var stanns.

Då tänkte jag att man skulle kunna avancera och använda server.execute, men det kanske är en nergradering...???

Jag måste ju givet vis skicka med värdet på posten jag ska slänga, ID= 123 samt kanske också en HTTP_REFERER så jag vet var jag ska ta vägen sen. (I ett senare skede.)

Ska jag lägga ner det där med server.Execute?

Det verkar inte direkt vara något guld läge för en enklare och mer lättförstålig kod...

Varför inte skapa en include-fil och lägga in en funktion som utför det du vill?

Med Server.Execute hämnar du inte på den sidan du exekverar, du kör den bara och är fortfarande kvar i den sidan du exekverade ifrån... Du är alltså i två olika "scope", använder du en include kan du vara i samma "scope" och använda varibler som finns tillgängliga på sidan.

Möjligtvis skriver jag obegripligt, säg till isånna fall... ;)

Mvh, Vide

Jag vet vad ett scope är.

Hmm... server.execute skulle passa mycket bättre! Men det är kanske mina tankar som är helt felprogrammerade!

På filen edit.asp finns ett val att ta bort en viss post.

Länken för att göra det blir dynamisk och i just detta fallet :
confirm.asp?delete=234

confirm.asp:

IF request(delete)<> "" THEN
' ## TA BORT POSTEN

-- server.Execute("/includes/delete_post.asp?ID=234")
END IF

Ja... lite förenklat så att säga, mest för att illustrera tillvägagångssättet. Jag brukar detta manér idag med confirm.asp och det fungerar väldigt bra tycker jag

Det passar mitt sätt att jobba och man vet alltid var man ska leta efter databasrelaterad verksamhet.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)