webForumDet fria alternativet

aktier

ASP

5 svar · 262 visningar · startad av ampy

Medlem sedan feb. 20011 498 inlägg
Frågan#1

Är inte säker på om detta går att göra i asp, kanske är bättre att göra det i ett annat språk, men jag hade tänkt att ha "ampyaktier" på min sida där medlemmerna kan köpa aktier, men jag vet inte riktigt på vilket sätt man ska kunna göra så att aktierna går upp och ner, har någon några bra förslag?

Medlem sedan apr. 20021 203 inlägg

Re: aktier

ampy skrev:

Är inte säker på om detta går att göra i asp, kanske är bättre att göra det i ett annat språk, men jag hade tänkt att ha "ampyaktier" på min sida där medlemmerna kan köpa aktier, men jag vet inte riktigt på vilket sätt man ska kunna göra så att aktierna går upp och ner, har någon några bra förslag?

Hmm...
Aktiers värde beror alltid på någonting, det är det som är det roliga! ;) Annars hdae det bara handlat om tur.

Ett sätt är ju kanske att man skulle kunna satsa i aktier "i andra melemmar". Så skriver t.ex. Svante 5000 inlägg i forumet så går hans aktie upp mycket, någonting sådant kanske?

:)

Medlem sedan feb. 20011 498 inlägg

Jag hade tänkt mer att jag skulle ha en slumpfunktion men det kanske är roligare när aktien beror på någonting.

Då kan tex varje medlem skapa en egen aktie och så mycket aktiv den medlemmen är så bra går aktien eller något...

Medlem sedan apr. 20021 203 inlägg

ampy skrev:

Då kan tex varje medlem skapa en egen aktie och så mycket aktiv den medlemmen är så bra går aktien eller något...

Så som jag föreslog då då (*suger åt mig äran*)... ;)
Det blir kanon!

:)

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Ett sak som jag tror skulle bli bra är om du tar ut aktiens höjningar/sänkningar genom att kolla nya medlemmar som kommit in den dagen (Skulle kunna vara inloggningar, träffar på sidan el liknande också)

Om vi säger att du har ett snitt på 5 nya medlemmar per dag.
Om det då en dag är 6 medlemmar så kan aktien stiga med 5%
Är det dagen efter 1 ny medlem så kan aktien sänkas med 20%

Alltså utgå från medelantalet på nya medlemmar /dag

Hoppas du förstår.

Bra idé förresten :D

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Eller kanske antalet besökare i krypin, plus antal gjorda och mottagna gästboksinlägg ?

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
152 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
154 ms — ändringar (db)