webForumDet fria alternativet

Webforum!

27 svar · 667 visningar · startad av Asa

AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg

Har på min sida https://www.gruvsjo.com ett forum och när man klickar på det senaste inlägget som finns på startsidan så ska man komma till just det inlägget i forumet presic som det är här!

Har lagt till så varje inlägg får en ankare med dess id men är det nån som vet hur jag ska göra för att komma till ett inlägg på ex sidan två?

Hoppas nån vet!

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Hur länkar du till sidan 2? Det borde gå alldeles utmärkt att bara lägga till #124341 i slutet på den länken.

&sida=2

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Det borde gå alldeles utmärkt att bara lägga till #124341 i slutet på den länken

På WF så fungerar det att klicka på "senaste inlägget" genom att klicka på pilen längst ute till höger, förutsatt att det endast är en sida, är det flera sidor på inlägget så visas ändå det första inlägget på den sista sidan.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

När jag lägger till #3617 på webbhostingtråden efter &sida=2 fungerar det i alla fall utmärkt.

mvh,

Jo men hur gör jag för att på första sidan ha så att ex sida=2 kommer med?

Jo men hur gör jag för att på första sidan ha så att ex sida=2 kommer med?

V.v. och förklara lite mera och bifoga gärna lite kod. :)

Denna kod har jag på min förstasida för att via senaste inlägget i forumet:

\<table border="0" cellpadding="1" cellspacing="1" align="center" width="180"\> 
                \<%Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") 
                Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("db/forum.mdb")
                Set RS=Conn.Execute("Select Top 1 \* From forum Order By datum desc")

If RS.EOF Then%\>
                \<tr\>\<td\>Tomt\</td\>\</tr\>
                \<%Else%\>
                   \<tr\>\<td\>\<%=RS("datum")%\>\</td\>\</tr\>
                   \<tr\>\<td\>\<b\>\<%=RS("rubrik")%\>\</b\>\</td\>\</tr\>
                   \<tr\>\<td\>\<%If RS("SvarsID") = 0 Then%\>\<a href="default.asp?part=appz&upart=1&visa=las&id=\<%=RS("id")%\>&kategori=\<%=RS("kategori")%\>#\<%=RS("id")%\>" class="forum"\>\<%=DelaText(Left(RS("inlagg"),100))%\>\</a\>\<%Else%\>\<a href="default.asp?part=appz&upart=1&visa=las&id=\<%=RS("svarsid")%\>&kategori=\<%=RS("kategori")%\>#\<%=RS("id")%\>" class="forum"\>\<%=Dela(Left(RS("inlagg"),100))%\>\</a\>\<%End If%\>\</td\>\</tr\>
                   \<tr\>\<td\>Postat av: \<%If RS("Email") \<\> "" Then%\>\<a href="mailto:\<%=RS("email")%\>"\>\<%=RS("namn")%\>\</a\>\<%Else%\>\<%=RS("namn")%\>\<%End If%\>\</td\>\</tr\>
                \<%End If

RS.Close
                Set RS=Nothing%\>
                \</table\>

När jag klickar på den och den tråden har fler än 1 sida så vill man ju komma till den sida inlägget finns på! Behövs mer kod?

Måste man ex räkna inlägg som har just den trådens id och med det kolla vilken sida det inlägget ligger på?

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

så att länken blir "Rubriken 1 2 3 4" eller hur menas?

R/ du han visst skriva före mig

Du måste lägga in ankare på dina inlägg:

<% response.write "<a name=""& RS("id") &""></a>"

Redan gjort!

Det skall väl igentligen inte behövas tror jag.

Jo men det går ej om ett inlägg ligger på sidan 2 - det e problemet! Hur man ska skriva på startsidan för att få det att känna att inlägget ligger på sidan 2.

Hur ser pagingscriptet ut på forumsidan då?

Detta använder jag:

http://vvv.fatmilk.nu/script/script.asp?CategoryID=1&onPage=15&fdID=10

Min kod:

<%Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

Const fps2 = 9
If Request.QueryString("sida") = "" then
sida = 1
Else
sida = Request.QueryString("sida")
End If

RecSet.CursorLocation = 3
RecSet.CacheSize = fps2

SQL = "SELECT * From forum WHERE svarsid=" & Request.Querystring("id") & " Order By id"
RecSet.Open SQL, Conn

If Svar = 0 Then%>
<table cellpadding="2" cellspacing="0" width="690" style="border: 1px solid #000000" bgcolor="#ffffff">
<tr>
<td><i>Inget svar på detta inlägg.</i></td>
</tr>
</table>
<br>
<%Else

RecSet.MoveFirst
RecSet.PageSize = fps2

Sidor = RecSet.PageCount
RecSet.AbsolutePage = sida%>

<%If Sidor > 1 Then%>
<table cellpadding="2" cellspacing="0" width="690" style="border: 1px solid #000000" bgcolor="#ffffff">
<tr>
<td valign="top"><b>Sida:</b>
<%For Sid = 1 To Sidor
If (Int(Sid)) = (Int(sida)) Then%><b><%=Sid%></b> <%Else%><a href="default.asp?part=appz&upart=1&kategori=<%=Request.Querystring("kategori")%>&visa=las&id=<%=Request.Querystring("id")%>&sida=<%=Sid%>" class="sid"><%=Sid%></a> <%End If
Next%>
</td>
</tr>
</table>
<br>
<%End If%>

<%X = 0
Do While Not RecSet.EOF And X < RecSet.PageSize%>
<a name="<%=RecSet("id")%>"></a>
<tr bgcolor="<%=Request.Cookies("bgc2")%>">
<td valign="top"><b><%=Server.HTMLEncode(RecSet("Rubrik"))%></b></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><%=DelaF(FixaLankar(Server.HTMLEncode(RecSet("inlagg"))))%><br><br></td>
</tr>
<tr bgcolor="<%=Request.Cookies("bgc2")%>">
<td valign="top">
<%=Server.HTMLEncode(RecSet("Namn"))%>
<%If RecSet("Email") <> "" Then%> | 
<a href="mailto:<%=Server.HTMLEncode(RecSet("Email"))%>"><%=Server.HTMLEncode(RecSet("Email"))%></a>
<%Else%><%End If%> | 
<%=FormatDateTime(RecSet("Datum"),0)%>
</td>
</tr>
</table>
<br>

<%X = X + 1
RecSet.MoveNext
Loop

RecSet.Close
Set RecSet = nothing

End If%>

<%If Sidor > 1 Then%>
<tr>
<td valign="top"><b>Sida:</b>
<%For Sid = 1 To Sidor
If (Int(Sid)) = (Int(sida)) Then%><b><%=Sid%></b> <%Else%><a href="default.asp?part=appz&upart=1&kategori=<%=Request.Querystring("kategori")%>&visa=las&id=<%=Request.Querystring("id")%>&sida=<%=Sid%>" class="sid"><%=Sid%></a> <%End If
Next%>
</td>
</tr>
</table>
<br>
<%End If%>

Ja, då misstänker jag att du får lov att utgå ifrån detta script för att "ta reda på" vilken sida det sista inlägget ligger på.

Du kan ju lägga till ett villkor på forumsidan, alltså om man klickar på länken på förstasidan så har du sistainlägget i en q.s.
alltså: forum.asp?id=234234&post=sistaposten&Brädgård234234
och på forumsidan så visas den sista sidan där med hjälp av Q.S:en

Hmm - då är det nog som jag skrev förrut att man måste räkna inlägg under huvudinlägget kanske?

Det är nog ialla fall smartare att göra detta på "forumsidan" än att lägga till all kod på indexsidan. Tror på någon liknanade lösning som jag skrev ovan.

Okej! Får klura på det och återkommer om jag inte lyckas!

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)