webForumDet fria alternativet

Ännu en distinct

ASP

4 svar · 244 visningar · startad av i-or

Medlem sedan nov. 2001294 inlägg
Frågan#1

Jag har sökt och försökt och försökt men kom inte i rätt i ett virrvarr av GROUP BY osv.

Min SQL-sats ser ut så här:

Show = "SELECT DISTINCT DatePart('ww', Dat, 2, 2), Year(Dat) FROM Diary ORDER BY Year(Dat) DESC, DatePart('ww', Dat, 2, 2) DESC"

Jag behöver även få med Month(Dat), men denna ska inte ingå i DISTINCT. Därför bör jag använda GROUP BY istället för DISTINCT men jag har aldrig fattat hur den fungerar riktigt så kan någon snäll själ skriva om min SQL-sats skulle jag vara väldigt tacksam.

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Jag behöver även få med Month(Dat), men denna ska inte ingå i DISTINCT.

Det går inte ihop. Distinct gäller för alla kolumner.

Kan du visa lite data och vad du förväntar dig för resultat.

Jag vet att DISTINCT gäller för alla kolumner, därför misstänker jag att jag istället ska använda GROUP BY.

SQL-satsen ska ge exakt samma resultat (alla unika veckonummer och år, tex v.42 år 2002) som den i mitt första inlägg, med den skillnaden att jag senare ska kunna komma åt även Month(Dat). Men någon påverkan i SQL-satsen ska den inte göra.

Medlem sedan dec. 1999707 inlägg

Jag är inte säker på exakt hur du vill få ut datan men om jag har uppfattat det riktigt så har jag gjort en liknande procedure en gång i tiden:

SELECT
	YEAR(d_date_arrival_101) n_year,
	DATEPART(wk, d_date_arrival_101) n_week,
	COUNT(n_id_101) n_count
FROM 
	pending_results_101 
WHERE
	s_customer_no_1_101 = @sCustomerId
GROUP BY 		
	YEAR(d_date_arrival_101),
	DATEPART(wk, d_date_arrival_101)
ORDER BY
	n_year,
	n_week

Hoppas det är något du kan få nytta av.

Jo, jag har försökt med något liknande, men med denna SQL-sats:

Show = "SELECT DatePart('ww', Dat, 2, 2), Year(Dat), Month(Dat) FROM Diary GROUP BY DatePart('ww', Dat, 2, 2), Year(Dat) ORDER BY Year(Dat) DESC, DatePart('ww', Dat, 2, 2) DESC

fick jag detta felmeddelande:

"Microsoft JET Database Engine fel '80040e21'
Du försökte köra en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivna uttrycket 'Month(Dat)'."

EDIT: Nu fick jag det att funka, med t ex min(Month(Dat)) funkade det finfint. Tack alla för hjälpen!

368 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
232 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
226 ms — ändringar (db)