Säg att jag listar alla nyheter. 10 stycken. Jag dumpar dom i en array med namn och datum och allt. Så finns det en nyhet som har dagens datum. Längst ner på sidan vill jag skriva ut *just den* nyheten i sin helhet.
(Ett rätt korkat exempel, men jag orkar inte förklara så det får duga som illustration...)
SELECT * FROM array(minaNyheter) WHERE datum = dagensDatum.
---
FOR j = 0 TO UBound(minaNyheter, 2)
-- IF minaNyheter(2,j) = date() THEN response.write ...
NEXT
Det går att göra en FOR loop men den känns rätt klumpig och omständig. Därför fiskar jag efter alternativ! :-)
vet du exakt vart i arrayen den ligger så är det ju bara att skriva ut den..om den ligger på samma plats hela tiden. Om du tex alltid har en nyhet / dag.
Plockar du tex alltid ut 10 och har dem i en 2 dim. array och har sorteringsordning så att den med senast datum kommer först så är det ju alltid på den första positionen i arrayen du finner den senaste nyheten på första plattsen i arrayen arrRs(x,0)
Det finns inget enklare sätt. Om inte arrayen är sorterad så måste du söka igenom alla värden. Om den är sorterad stigande med avseende på datum så kan du avbryta sökningen när du hittar ett datum som är större än dagens.