webForumDet fria alternativet

ADOVBS.INC

ASP

8 svar · 290 visningar · startad av keerik

Medlem sedan aug. 200213 inlägg
Frågan#1

Jag undrar varför sidor med dessa rader inte fungerar på min 2000server hemma, men de fungerar på webbhotellet som jag har sidorna på???

Hemma får jag felmeddelandet att filen adovbs.inc saknas?? fast den ligger i rotkatalogen där jag har resten av sidorna!

<!--#include virtual="adovbs.inc"-->
<!--#include virtual="connect.inc"-->

Jag har upptäckt att det fungerar om man byter ut virtual mot file, Men varför måste man göra så??

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Om det fungerar när du byter ut virtual mot file så är det väl bara att göra det???

Är connect.inc en fil som öppnar och stänger databaser??

Medlem sedan aug. 2002207 inlägg

"include file" utgår från den aktuella mappen.
"include virtual" har jag för mig utgår från den aktuella virtuella katalogen. Du skapar sådanna på Start --> Kontrollpanelen --> Administrationsverktyg --> Datorhantering --> Blädra fram till standardwebplats (eller vad du har döpt den till). --> Högerklicka --> Nytt --> Virtuell katalog...

Själv kör jag aldrig med virtual, utan alltid med file. Tycker det blir mycket enklare...

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

Denniz PoP, det blir väl rätt opraktiskt att köra med include file om du ska ha den filen på flera sidor?! då måste ju samma fil ligga i samma mapp, kör man då include virtual så kan man ju ha den filen i en mapp bara... smidigare....

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Jag kör alltid med <!--#INCLUDE FILE="minFil.asp"-->

Medlem sedan aug. 2002207 inlägg

crisse6 skrev:

Denniz PoP, det blir väl rätt opraktiskt att köra med include file om du ska ha den filen på flera sidor?! då måste ju samma fil ligga i samma mapp, kör man då include virtual så kan man ju ha den filen i en mapp bara... smidigare....

med include file måste väll inte filen ligga i samma mapp, eller har jag helt fel nu? Jag använder iaf en "include"-mapp där jag lägger alla sådanna filer och kör sedan:

include file="include/adovbs.inc"

t.ex... Det funkar ju...

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

<!-- include file="../../../mapp/adovbs.inc" --> funkar också

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

<!--#INCLUDE virtual="\adovbs.inc"-->

Så ska den väl plockas från roten var du än står i för mapp.

<!-- include file="../../../mapp/adovbs.inc" --> funkar också

Såna varianter ställer väl till det ganska rejält om man flyttar runt på mappar och dyl. -Om nu inte alla mapparna ovanför också "hänger" med i flytten.

(Fattade någon det där?)

<!--#INCLUDE FILE="minFil.asp"-->

Är väl bra om det är en fil som hör till sidan som skall inkluderas, men som tex adovbs.inc som man bara behöver ha en av kanske det är bäst att inkludera virtuellt, för man har knappast alla sina sidor i roten?

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Jupp, fattar precis och det stämmer :)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)