webForumDet fria alternativet

Webmail med ASP

6 svar · 358 visningar · startad av M.Cheraghi

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

tjenare....

funderade lite över hur det fungerar med webmail, så att folk kan få en egen webmail, vore kul att veta hur det skall struktureras.
nu til lfrågan! jag vet att man kan andvända Jmail till att skicka mailen! men hurskall man ta emot mail?
typ instalera en mailserver från merak eller nått billigt???

men sen att kunna hämta det ut på en websida, hur gör man då?
ASPexec??? men hur fungerar det???

eller finns det redan en webmail layout med adminsida som man kan andvända o sen ändra till vilken mailserver den skall andvända eller?

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Detta system är ju ganska bra att utgå ifrån:
http://www.cht.dk/mail/pop3listdb.asp
Den använder en databas att spara kontakter etc.
Du kan ju lagra separata användare i en speciell databas
och sedan köra en inloggning som vanligt.
Det finns säkert dyrare och betydligt mer avancerade system för flera användare men jag kan tänka mig att det kostar där efter.
Skaffa ett webhotel som stödjer oändligt med epostadresser(det behöver inte vara dyrare). Sedan är det bara att tuta.
Det du måste göra är att lägga upp användarna manuellt.

Bamse Korv Bogdan!!

Skall det inte vara: Bamse Grill Bogdan!!

Cannabis_TomtenMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

hehe, jo det kanske ska vara grill!

men jaghade funderingar på om jag nånsin skulle göra detta är att köra på egen dator ISF...

fast jag vill ha så att man kan ha flera typ 100-500 adresser, o det ska vara jag som lägger in kontona, inte att folk själva fyller i ett formulär o så vipps så har dem ett mail konto =)

Ja, det är väl bara att göra en databas där du lägger in användarnamn och lösenord samt adressbok osv för varje användare. Och vips, så är det klappat & klart.

men den där som du visade mej, när man signar upp för den måste man ange pop3 lösen o pop3 användarnamn

mail server o server port!

o hur laddar manner scriptet?

1.) pop3 kontot lägger du upp själv ju (som du tidigare skrivit), dessa uppgifter lägger du in i epostdatabasen för varje användare. När användaren loggar in med sitt lösen (som kan vara ett annat än det som du har till pop3mailen) så när någon loggar in så kollar databasen emot den unika användaren.
Epostservern är den server som ditt webhotel levererar till dig. Denna uppgift lägger du in i epostscriptet.
2.) Som det står så kostar detta script 150 danska kronor (ca 180 svenska)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)