Vad är felet här.....
vare sig det står nåt i kolumnen för smak i databasen så skrive den ut menyn
<%
if not isnull(rs("smak")) then
if rs("smak") = b then response.write "<select name=""smak""><option value=""Choklad"">Choklad</option><option value=""Jordgubb"">Jordgubb</option><option value=""Vanilj"">Vanilj</option></select>"
else response.write ""
end if
%>
BABBAMedlem sedan feb. 2000280 inlägg Jag har aldrig pulat med ASP men saknar du inte ett "END IF" och ett sluttagg ">"?
MharlinMedlem sedan juni 200277 inlägg Du skulle kunne pröva att skriva
<%
if rs("smak") is not null then
...
...
end if
%>
Samma sak fast bara ett annat sätt... annars kan man alltid trimma strängen och kolla längden på den...
nja jag vill kunna sätta olika smker i databasen på olika produkter och därför vill jag kolla om det står ett "a" eller ett "b" eller kankse ett "c" i kolumnen för smak och då kunna fylla dropmenyn med olika smaker
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg är det null i kolumnen eller bara en tom sträng? Vad är b? (eller skall det vara "b"?)
<%
if "" & rs("smak") <> "" then
if rs("smak") = "b" then
response.write "<select name=""smak""><option value=""Choklad"">" &_
"Choklad</option><option value=""Jordgubb"">" &_
"Jordgubb</option><option value=""Vanilj"">" &_
"Vanilj</option></select>"
else
response.write ""
end if
end if
%>
det ska vara b och den använder jag för att kunna veta vilka smaker som ingår i den gruppen
Tips!
Function IsBlank(ByVal str)
IsBlank = (Len(Trim(str & "")) = 0)
End Function
Använd den funktionen istället för IsNull så spelar det ingen roll om det är null, "" eller Empty! :)
ekke_tMedlem sedan juli 2001203 inlägg det LarsG menar är om du har en variabel som heter b eller om du vill jämföra med bokstaven b...
om det är bokstaven b så ska det stå
if rs("smak") = "b" then