BroskanMedlem sedan mars 2000126 inlägg Jag har trasslat in mig i arrayloopar så jag behöver hjälp.
Jag har tänkt att skapa en 2 dimensionell array från värden ur två andra arrayer.
Ex.
arrA = Array("volvo","saab","opel")
arrB = Array("99","98","97")
Hade jag skrivit den manuellt skulle det se ut så här men jag vill ha den dynamisk. Jag får inte till ReDim och den biten.
myArray(0,0) = "volvo"
myArray(0,1) = "99"
myArray(1,0) = "saab"
myArray(1,1) = "98"
myArray(2,0) = "opel"
myArray(2,1) = "97"
//Broskan
BroskanMedlem sedan mars 2000126 inlägg Fixat
Jag har trasslat mig ur det hela på det här sättet om någon vill se det. Man kanske kan göra på flera sätt.
arrA = Array("volvo","saab","opel")
arrB = Array("99","98","97")
a = Ubound(arrA)
b = Ubound(arrB)
ReDim NewArray(a,b)
For i = 0 To Ubound(NewArray,1)
NewArray(i,0) = arrA(i)
NewArray(i,1) = arrB(i)
Next
For i = 0 To Ubound(NewArray,1)
For x = 0 To Ubound(NewArray,2)
Response.Write NewArray(i,x) & " "
Next
Response.Write "<BR>"
Next
//Broskan
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Om jag har fattat det rätt så blir den aldrig mer än NewArray(1, inf) ?
Nu har du annars redimmat din till NewArray(a, 2) eftersom ubound(arrB) faktiskt är 2. Det blir ju en siffra för mycket.
Om det inte ska kunna stå mer än 0, 1 i den andra dimensionen så är det väl onödigt? Eller har jag missuppfattat?
BroskanMedlem sedan mars 2000126 inlägg Synpunkter.
Tack cyprys för dina synpunkter för som jag sa hade jag trasslat in mig och tydligen har jag inte fått klart för mig ändå :l
Jag har sökt info om 2dimensionella arrayer men har mest hittat sorteringar av en färdiga arrayer.
Kan någon ge ett rent exempel kanske hur man bygger upp en dynamisk från grunden.
//Broskan
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Bygga upp från grunden är nog lite svårt att beskriva då det skiljer sig lite från fall till fall.
Men testa detta.
Om du skriver:
redim preserve NewArray(x, y) så kan du skapa en ny storlek samtidigt som du har kvar all info i arrayen.
Annars så hoppas jag du kollat https://www.webeye.nu .
Kan nog få lite idéer därifrån.