webForumDet fria alternativet

Stort problem med RS. mot databas

ASP

15 svar · 361 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har en annon marknad script som jag tänkte använda. Men nu så funkar inte det riktigt. det är nått fel med databs typ. Man skulle kunna välja mellan sql eller access. Jag köt med access men nu går jag upp detta felmeddelande:

----------------------------
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x490 Thread 0x790 DBC 0xa687024 Jet'.

/marknad/default.asp, line 26
---------------------------------------
Kodrad 26:
rsCat.ActiveConnection = MM_connDUclassified_STRING

Sp, jagser det så är det sql databasen den vill åt. Men jag kör ju med access databasen som följde med.

Och så här ser databas komplingen ut i filen Connection som man skulle ändra till:

<%
MM_connDUclassified_STRING = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="& Server.MapPath("DUclassified.mdb")
%>

Ladda ner txt filen default här

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det felmeddelandet springer man väl på om sökvägen till databasen inte stämmer?

Med tanke på att jag konverterade din Access-databas innan i den förra tråden, vet jag att jag döpte om filen till 'DUclassified2000.mdb' innan jag la upp den så att du kunde ladda ner den. Du har inte glömt att döpa om den så att den har fel namn?

Nejnej. Jag trodde först att det var fel databs format men det hjälpte inte att konvertera den. Jag lägger upp hela scriptet istället om nån vänlig själv skulle få ordning på databas trulet.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Ok. Och vilken av alla 32 ASP-filer kan det vara? :)
Det känns faktiskt bättre ifall du postar den relevanta koden istället. Eller är det så mycket kod?

NejNej, det är filen default.asp dom jävlas och om du kolar i mappen "Connections" så hittar du en databs filen där man ska skriva in sökvägen men den som finns där nu är ju en sql databs men i readme filen finns det en till access och det är den som är tjuven i dramat.

Är det nån som har en idé i alla fall om hur jag ska få detta att funka?

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Men det är krångel med sökvägar. Prova skriv server.mapPath("/donsökväg/databas.mdb")

Alltså, gå genom rooten till din katalog med databasen

nu förstår jag inte riktigt

Förstår inte heller varför jag skrev så. Ska vara utan server.mapPath() när man gör så

ska det vara så här eller??

<%
MM_connDUclassified_STRING = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="& server.mapPath("../database/data.mdb")
%>

mend en funkar inte... Jag fattar inte vad mer som krånglar.
jag får ju nästan näsblod av detta.

Såhär skulle det kunna se ut:

MM_connDUclassified_STRING = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=/database/data.mdb"

Nej det funkadde inte heller.

Men är det inte fel här!

på rad 26

<%
set rsCat = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rsCat.ActiveConnection = MM_connDUclassified_STRING <--Rad 26, är inte detta för en sql databs??
rsCat.Source = "SELECT CATS.CAT_ID, CAT_NAME, CAT_IMAGE, (SELECT COUNT (*) FROM ADS WHERE ADS.CAT_ID = CATS.CAT_ID AND AD_APPROVED = 1) AS TOTAL FROM CATS ORDER BY CAT_NAME ASC"
rsCat.CursorType = 0
rsCat.CursorLocation = 2
rsCat.LockType = 3
rsCat.Open()
rsCat_numRows = 0
%>

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Den variabeln är ju den som du brottas med i den andra filen!

rsCat.ActiveConnection = MM_connDUclassified_STRING <--Rad 26, är inte detta för en sql databs??

o i include-filen:
MM_connDUclassified_STRING = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="& server.mapPath("../database/data.mdb")

eller vad det nu ska stå i den...

Som det är nu ska väl databasen vara placerad i en mapp kallad "database" på samma nivå som den mapp du står i.

så här är den placeras:

marknad:
Connections: databaskopplingen
Database: databasen.mdb

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Sisåhär ska det vara...

MM_connDUclassified_STRING = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="& Server.MapPath("../DUclassified.mdb")

:)

Solbulle har räddat mig än en gång!

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)