webForumDet fria alternativet

Include-problem vid räknarscript

8 svar · 211 visningar · startad av bassebhu

bassebhuMedlem sedan nov. 20014 028 inlägg

hej!

Har ett statistikscript som använder sig av en include-fil som man kör på varje sida.

Vi säger så här:
*default.asp - startsidan där allt styrs med include. dvs alla sektioner går genom default.asp?do=sida
*bilder.asp - en sida som ska inkluderas vid default.asp?do=bilder
*pagelog.asp - räknarfil som ska inkluderas i bilder.asp

När man kör default.asp?do=bilder ska alltså bilder.asp inkluderas. Och även då pagelog.asp givetvis (som inkluderades i bilder.asp).

Nu gör scriptet i pagelog.asp så att det sparar vilken sida man körde. Dvs i det här fallet både default.asp och bilder.asp. =/

Här kommer problemet, den räknar träffen som att man varit på default.asp i stället för bilder.asp?!

Hur ska det lösas? Går det över huvudtaget att räkna besök från en server.execute-inkludering?

HJÄLP!!

Som sagt, nu räknar den varje default.asp?do=sida som en träff på default.asp även fast inkluderingen ligger i do=sida som innehåller inkluderingar till andra filer. Jag vill kunna hålla statistik för varje enskild sida på sajten även fast jag kör include!!

SCHYSST!

någon som förstod vad jag försökte beskriva hehe?

Nån?

Snälla?!

EkströmMedlem sedan feb. 20021 690 inlägg

Det du kan göra är ju att plocka ut querystringen do (Request.QueryString("do")) och lägga till den i databasen. Om du använder det sättet så sparar du ju lite på databasstorleken också genom att inte lägga in .asp i fältet, det kommer knappast bli märkbart.

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Lägg in sidräkningen i en funktion i pagelog.asp och inkludera den filen med ssi på alla olika sidor du behöver komma åt (alternativt endast default.asp om det är den enda filen som används utåt.)

Ange sidnamn som parameter till funktionen.

Mvh,

solbulleMedlem sedan mars 20014 998 inlägg

Red. Jahaja, nu passar det sig att svara... ;)

RED: Finns ju inget kvar att citera, ju :)

solbulleMedlem sedan mars 20014 998 inlägg

Ja, nu är man ju o suddar i sina inlägg , men hur som helst Ekström, så var vi nog inne på samma grej, såvida du inte - i ditt sista inlägg, syftar på något helt annat...

Solbulle: Möjligt att vi var.

Trodde du menade att han inte kunde få värdet i Request.QueryString("go") till funktionen (som ligger i en inkluderad fil). Men jag hade som sagt stora svårigheter att förstå ditt inlägg :)

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb