C casca Medlem sedan feb. 2000 5 891 inlägg Frågan 1 aug. 2002 18:49 #1 Misstänker att det rör sig som något fel med skrivrättigheter eller så, eller så är det bara nåt fånigt fel som vanligt. :e
Skickar lite data med ett formulär, till input.asp, som returnerar följande felmeddelande:
IIS 5.1 skrev:
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
/btcom/input.asp, line 32
Input.asp:
[1]<html>
<head>
</head>
<body>
<%
Set cObj = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
%>
<!-- #include file="db.asp" -->
<%
sqlFetch = "INSERT INTO tbUsers(tName, tLocation, dBirth, tSex, tEmail, pKey) VALUES('" & Request.Form("tName") & "','" & Request.Form("tLocation") & "','" & Request.Form("dBirth") & "','" & Request.Form("tSex") & "','" & Request.Form("tEmail") & "','" & Request.Form("pKey") & "')"
'Response.Write sqlFetch
cObj.Execute(sqlFetch)
cObj.Close
Response.Write "Din användare är nu skapad. <a href=example.asp>Återvänd</a>."
%>
</body>
</html>[/1]
Edit: Och, just ja, db.asp ser ut såhär:
<% cObj.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("../../db/******.mdb") & ";pwd=lösenordet;" %>
Skarre Medlem sedan apr. 2001 2 427 inlägg Kontrollera att du har tillåtelse att skriva till databasen. Det finns ett otal trådar om detta sedan tidigare.
C casca Medlem sedan feb. 2000 5 891 inlägg
Skarre skrev:
Kontrollera att du har tillåtelse att skriva till databasen. Det finns ett otal trådar om detta sedan tidigare.
Ja, databasen själv är inte skrivskyddad, men mappen som den ligger i har ett skrivskydd som jag fan inte lyckas få bort.. :x
L LAMP Medlem sedan mars 2002 777 inlägg Öppna utforskaren, högerklicka på katalogen där databasen ligger, välj fliken säkerhet, ändra rättigheterna för IUSR_user till RXWD.
LAMP skrev:
Öppna utforskaren, högerklicka på katalogen där databasen ligger, välj fliken säkerhet, ändra rättigheterna för IUSR_user till RXWD.
Hittar inga flikar, däremot alternativet "Delning och säkerhet" om jag högerklickar. Sen hittar jag däremot en flik som heter Säkerhet, men det finns ingen "IUSR_user"... ;)
L LAMP Medlem sedan mars 2002 777 inlägg IUSR_user kan heta annat på din dator, tex det namn du gett användaren för datorn.
Ja, jag sade väl fliken säkerhet? ;)
LAMP skrev:
IUSR_user kan heta annat på din dator, tex det namn du gett användaren för datorn.
Ja, jag sade väl fliken säkerhet? ;)
Mjo, men nu är det så att min användare har redan alla rättigheter. Kan fortfarande inte ta bort skrivskyddet. :(
@nders Medlem sedan juni 2000 32 967 inlägg Du grinar ju för allt. :e
Kolla om detta kan hjälpa dig på traven.
Red: Är det alltså skrivskydd på mappen i filsystemet? NTFS? Prova att söka i Windows-forumet för uppslag på hur du får bort det skrivskyddet. :)
Mvh,
@nders skrev:
Du grinar ju för allt. :e
Kolla om detta kan hjälpa dig på traven.
Red: Är det alltså skrivskydd på mappen i filsystemet? NTFS? Prova att söka i Windows-forumet för uppslag på hur du får bort det skrivskyddet. :)
Mvh,
Problemet diskuteras väl redan i windows-konfan. :)