R Rodan Medlem sedan juli 2002 1 523 inlägg Frågan 1 aug. 2002 08:57 #1 hej undrar om nån har en kod eller vet hur man gör så att den visar hur länge man varit online... och sen sparas den i den databas för att visa den i profilsidan skulle va JÄTTE glad om nån hjälpte mig med detta...
Ekström Medlem sedan feb. 2002 2 594 inlägg Sök, finnas många som frågat efter det här.
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg I filen global.asa som skall ligga i webbroten för din applikation:
Sub Session_OnStart()
'Detta skapar en cookie med tiden för inloggning
response.cookies("user")("starttime") = now()
End Sub
Ovanstående kod kanske borde ligga vid inloggningskontrollen istället, men jag visar principen iallafall. :)
För att visa hur länge användaren varit inloggad:
response.write "Har varit online i: " & dateDiff("n",Now,request.cookies("user")("starttime")/60) & " minuter."
R Rodan Medlem sedan juli 2002 1 523 inlägg det skriver jag typ i login_chek.asp ?
och det andra i global.asp eller ?
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg 1. Ja.
2. Mjo. Filen måste dock, som trexter sa ovan, heta global.asa .
R Rodan Medlem sedan juli 2002 1 523 inlägg opps skrev fel... :-) men lägger jag till det var som helts i global.ASA
R Rodan Medlem sedan juli 2002 1 523 inlägg login_chek.asp
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
Do Until RecSet.EOF
If RecSet("username") = Request.Form("username") AND RecSet("losen") = Request.Form("losen") Then
RecSet("datum") = Now
RecSet("status") = "online"
RecSet("humor") = Request.Form("humor")
RecSet("poang") = RecSet("poang")+1
RecSet("logins") = RecSet("logins")+1
RecSet.Update
Session("namn") = RecSet("fnamn")
Session("enamn") = RecSet("enamn")
Session("username") = RecSet("username")
Session("login") = "ok"
Session("id") = RecSet("id")
Session("status") = "online"
Session("epost") = RecSet("epost")
session("stad") = recset("stad")
session("kon") = recset("kon")
session("year") = recset("year")
response.write "Har varit online i: " & dateDiff("n",Now,request.cookies("username")("starttime")/60) & " minuter."
Response.Cookies("kaknamn")("username") = Request.Form("username")
Response.Cookies("kaknamn").Expires = Now + 30 ' <-- Kakan sparas i 30 dagar
Session.TimeOut = 40 '\<-- Kontrollera
RecSet.Close
Connect.Close
Set RecSet = nothing
Set Connect = nothing
Response.Redirect "huvudsida.asp"
End If
RecSet.MoveNext
Loop
RecSet.Close
Connect.Close
Set RecSet = nothing
Set Connect = nothing
Session("meddelande") = "Tyvärr! Fel användarnamn eller lösenord. Försök igen!"
Response.Redirect "default.asp"
%>
R Rodan Medlem sedan juli 2002 1 523 inlägg hur visar jag det så att medlemmen kan se hur länge hon/han varit online och sen visar det i profilsidan
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg Nej, nej. :)
response.write "Har varit online i: " & dateDiff("n",Now,request.cookies("user")("starttime")/60) & " minuter."
Den här koden lägger du på den sidan där du vill visa hur länge användaren varit online. Titta på koden.
Den andra biten (session_onStart) skall vara i global.asa eller i din login-fil (smaksak). Men om den skall vara i din login-fil, skall det bara stå såhär:
response.cookies("user")("starttime") = now()
R Rodan Medlem sedan juli 2002 1 523 inlägg user ska jag ändra det till det som står i databasen ?
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg 1. Nej. 'User' är namnet på cookien.
2. Du måste givetvis innesluta koden i ASP-block:
<%
%>
R Rodan Medlem sedan juli 2002 1 523 inlägg nu funkar det... nästa
det står
Har varit online i: -53956115 minuter.
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg Oj! Sorry, fel av mig!
<%
response.write "Har varit online i: " & dateDiff("n",request.cookies("user")("starttime")/60,Now) & " minuter."
%>
Så skall det vara. ;)
cyprys Medlem sedan dec. 2000 3 563 inlägg testat?
<%
response.write "Har varit online i: " & (dateDiff("s",cdate(request.cookies("user")("starttime")),Now))/60 & " minuter."
%>
R Rodan Medlem sedan juli 2002 1 523 inlägg det står Har varit online i: 53957471,3833333 minuter.
https://www.swedenworld.tk i menyn... markera så ser du